Stappenplan motor winterklaar maken

De meeste motorrijders verkiezen in de winter de auto boven de motor. Alleen echte die hard liefhebbers rijden door. Zelfs zij hebben meestal een andere motor voor de winter. De kans is dus groot dat je je motor in de winter niet gebruikt. Om problemen te voorkomen wanneer je in de lente weer op je motor wil stappen is het belangrijk om deze winterklaar te maken.

  1. Voorkom roest door de motor schoon te maken en te smeren
  2. Vul vloeistoffen bij, controleer olie, benzine, remvloeistof en koelvloeistof. Voeg ook benzine stabilisator toe.
  3. Ontkoppel de accu zodat deze binnen of in de schuur aan de druppellader kan liggen
  4. Zet de motor op motorsteunen (paddockstands) om het gewicht van de banden te halen
  5. Bescherm de motor door deze onder een hoes te bewaren

Als je je motor goed klaar maakt voor de winter hoef je er niet meer naar om te kijken tot het weer wat lekkerder weer wordt. Zodra je dan weer kunt gaan rijden weet je zeker dat je motor nog in goede staat is.

Benodigdheden motor winterklaar maken:

Voor het binnen stallen van je motor heb je nodig:

Ga je je motor buiten stallen dan heb je ook nog een goede motorhoes nodig. Je kunt even kijken bij het artikel over motorhoezen.

Stappenplan motor winterklaar maken

Benodigde tijd: 1 uur.

Je motor winterklaar maken in minder dan 1 uur

  1. Tanken

    Ga tanken, ga altijd voor 98, dit is beter voor je motor. Zeker plastic delen en rubbers in de carburateur kunnen niet goed tegen euro 95.

  2. Poets de motor

    Een schone motor voorkomt roest. Het liefst was je je hele motor en zet je deze in de wax. Carnauba wax in een potje (harde wax) geeft de beste bescherming en blijft vaak wel een half jaar tot een jaar zitten. Zelfs als je de motor tussendoor regelmatig wast.

    Een bijkomend voordeel is als je in het voorjaar gaat rijden en er toch nog wat zout op de weg is je motor meteen beschermd is. Voor delen die je niet in de wax wil zetten zoals het motorblok kun je droogsmeerspray kopen. Het liefst met teflon.

  3. Smeer de ketting

    Maak je ketting schoon en smeer deze. Dit gaat roest bij je tandwielen en ketting tegen en zorgt er voor (als je die hebt) dat de o ringen in je ketting niet uitdrogen.

  4. Voeg fuel stabilisor toe

    Fuel stabilisor of brandstof stabilisator zorgt er voor dat je benzine langer goed blijft. Normaliter blijft benzine wel enkele maanden goed maar als je je motor de hele winter gaat stallen kunnen er hardere stukjes in de brandstof vormen. Dit komt voor een groot deel door de ethanol die in brandstof aanwezig is. Fuel stabilisor gaat dit tegen en zorgt er voor dat je je brandstof wel 12 maanden kan bewaren.

    Ga na het toevoegen van de stabilisator een stuk rijden. Zo weet je zeker dat het spul ook in het hele systeem zit.

    Tip, heb je een tank die ooit ontroest is? voeg dan geen fuel stabilisator toe. De fuel stabilisator kan de nieuwe binnenlaag van je tank aantasten. Tank gewoon je tank af en zet een jerrycan met extra benzine klaar voor het nieuwe seizoen. In een Jerrycan blijft benzine langer goed dan in je tank. Je tank heeft namelijk een ontluchtingssysteem waardoor er verse zuurstof bij kan komen. Een jerrycan is luchtdicht.

  5. Controleer je olie

    Als je net je olie hebt vervangen hoef je dat niet direct nog een keer te doen. Is het echter tijd (of bijna tijd) om de olie te vervangen dan kun je dat maar beter doen. Tijdens de winterstalling gaat alle troep in de olie onderin zitten, de eerst volgende keer dat je je motor start jaag je dit door je motor heen.

    Als je de olie gaat vervangen, vervang dan ook direct het olie filter.

  6. Controleer remvloeistof

    Als je toch bezig bent kun je meteen de remvloeistof even controleren. Niets is zo vervelend als in het voorjaar op je motor willen springen en eerst de remvloeistof moeten vervangen.

  7. Vul koelvloeistof bij tot het juiste niveau

    Voldoende koelvloeistof in het systeem zorgt er voor dat er niets kapot vriest en dat er minder zuurstof in het systeem zit. Zuurstof zorgt voor corrosie, het is dus belangrijk dat je systeem in elk geval boven het minimum staat

  8. Verwijder de accu

    De accu zet je op een druppellader. Het liefst eentje die pas begint te laden bij 95%, zo voorkom je dat je accu constant wordt bijgeladen. Het constant bijladen van de accu is namelijk schadelijk. Je kunt ook elke week de accu even een uurtje aan de lader hangen, dan heb je ook geen problemen.

    Stal je je motor buiten dan is het handig om de accu binnen te leggen. Controleer altijd of je lader gebruikt kan worden voor je specifieke accu. AGM, GEL en natte accu’s worden namelijk op een andere manier geladen.

  9. Doe een zak om de uitlaat en inlaat van de motor

    Zeker weten dat er geen ongedierte of vocht je motorruimte in kruipt? Doe een plastic zak om je uitlaat. Zelf doe ik vaak eerst een washandje om de uitlaat, vervolgens doe ik er een dikke plastic zak of vuilniszak overheen. De luchtinlaat maak ik dicht door simpelweg het luchtfilterhuis in te pakken in een zak.

  10. Zet de motor op motorsteunen

    Het is het beste om beide wielen van de grond te krijgen. Dit voorkomt dat ongedierte aan je bedrading gaat knagen (dat gebeurt vaker dan je zou verwachten, muizen houden erg van kabels en isolatiemateriaal) en zorgt er ook voor dat je banden langer mee gaan. Als je band een heel seizoen op een koude betonnen vloer staat kunnen er droogtescheurtjes of vlakke delen in de band komen. Dit zorgt er voor dat je een nieuwe set banden moet aanschaffen.

    Vooral sport banden hebben door het zachtere rubber hier last van. Banden met dual compound of harder rubber kun je eventueel ook op een stuk karton zetten. Het muizenprobleem heb je daarmee echter nog niet opgelost.

  11. Leg een hoes of doek over de motor

    Als je motor buiten moet overwinteren (wat uiteraard een slecht idee is maar soms kan het niet anders) dan is het verstandig om een goede hoes aan te schaffen.

    Slaapt je motor lekker binnen dan kun je een doek er overheen leggen. Let op dat je iets neemt wat vocht afstoot. Een plastic hoes zorgt er namelijk voor dat er condens onder de motor kan vormen. Met een stevige hoes kan het condens niet weg en kan je motor gaan roesten.

Motorhoes voor stallen

Je kunt natuurlijk je motor gewoon op straat bewaren. Het liefst onder een fatsoenlijke hoes. Zelf heb ik geen mogelijkheid om de motor binnen te bewaren dus staat deze onder een overkapping buiten.

De hoes die ik om de motor heb is de Oxford Stormex. De zachte binnenlaag, in combinatie met de luchtgaten bovenin zorgen er voor dat er nooit vocht onder de hoes zit. Dit is heel belangrijk als je je motor buiten wil bewaren.

Ga je je motor binnen bewaren dan is het verstandiger om een luchtige doek op de motor te leggen. Zo zorg je er voor dat de motor niet stoffig wordt, ook voorkom je krassen. Waneer jij of iemand anders in de garage spullen moet pakken, fietsen er in en er uit haalt of het vuil langs de straat gaat zetten is de kans op beschadiging van je motor vrij groot. Met een goede doek voorkom je schade. Let er natuurlijk wel op dat de doek schoon is als je deze er omheen doet.

Motorstalling huren

Als je liever niet buiten wil stallen kun je ook een stalling nemen. Dit kost meestal 30-100 euro per maand, afhankelijk van het formaat en de luxe van je opslag. Veel opslag zit gewoon een stopcontact in. Zo kun je de accu bij je motor bewaren.

Motorstalling in garagebox van garagepark

Je kunt ook een box in een garagepark kopen of huren. Zelf vind ik Garagepark een goede optie. Er is stroom in de boxen aanwezig waardoor je ook aan je motor kunt werken in de box. Meer informatie over motorstalling kun je vinden op de site van het bedrijf.

Je kunt ook een garagebox kiezen. Een garageobx is over het algemeen goedkoper maar ook een stuk kleiner. Het nadeel is dat je vaak niet aan je motor in de box kunt werken. Het voordeel is dat het een stuk goedkoper is.

Beste druppellader

Als je nog geen druppellader bezit dan zou ik je de optimate 4 aanraden. Deze lader laad in verschillende stappen de accu op, er zitten verschillende standen in, ook een onderhoudsmodus. De lader is zo gemaakt dat je een accu er constant aan kan laten hangen. Ook zijn de laders geschikt voor AGM, natte en Gel accu’s.

Wil je gewoon goedkoop je accu laden dan kun je er een van de action kopen. Let er dan wel op dat je de accu oplaad en zodra deze vol zit weer van de lader af haalt. Het is niet verstandig om goedkope laders weken lang aan je accu te hangen.

Motor klaarmaken tegen roest

Roest wil je natuurlijk tegengaan. Het winterklaarmaken is daarom een mooi moment om je motor echt eens grondig onder handen te nemen.

Roest vormt als vocht en zuurstof bij metaal komt. Roest krijg je niet direct maar kan wel vormen als je bijvoorbeeld modder op je motor hebt op een plek waar het vocht niet makkelijk weg kan.

Een van de plekken die daarom snel roest is je achterbrug. Je ziet dit deel niet echt, zeker waar je achterbrug aan de rest van je motor vast zit, hier zit namelijk vaak je motorblok of een set kappen voor in de weg. Ook zit het achter je wiel waardoor je een flinke tijd met troep op je motor kunt rondrijden zonder daat je het weet.

Schoonmaken

Zulke plekken moet je goed schoonmaken voordat je motor de winterstalling in gaat. Let bij het schoonmaken van je motor op deze delen:

  • Spatborden, onder en boven
  • delen onder je zadel
  • Achterbrug
  • Motorblok
  • Onder de tank
  • Onder en achter je koplamp
  • Onder en achter verlichting
  • Velgen en spaken

Maak de delen die je in de wax kan zetten goed schoon en breng goede kwaliteit wax aan. Hierdoor voorkom je dat vuil de volgende keer weer blijft plakken.

Delen die warm worden of smering nodig hebben kun je met droogsmeerspray inspuiten. Denk aan:

  • Stepjes
  • Scharnieren
  • Klepjes
  • Motorblok
  • Uitlaat

Bestaande roest verwijderen

Wanneer je aan het poetsen bent kun je best een beetje roest tegenkomen. Dit kun je direct aanpakken door een roestomvormer er op aan te brengen. Brunox epoxy is een goede optie.

Haal zo veel mogelijk roest weg, bijvoorbeeld met een schuurpapiertje. Vervolgens smeer je er een beetje brunox op. De brunox reageert met roest en laat een zwart laagje achter. Je kunt het overschilderen of zo laten. Als je het overschildert zal het langer goed blijven.

Tips voor winterstallen

Nu je motor klaar is kun je nog met een aantal zaken rekening houden om je motor echt goed de winter door te krijgen

1. Toch een stukje rijden in de winter

Er zijn prachtige winterdagen waarop een stuk rijden helemaal zo gek niet is. Zorg wel voor goede kleding en verwarmde handvaten, anders vries je van je motor af. Nadat je een stuk gereden hebt is het belangrijk om het zout van je motor af te spoelen en de tank opnieuw te vullen. Gelukkig beschermt de wax die je op je motor gesmeerd hebt tegen het zout en zou dit makkelijk te verwijderen moeten zijn.

2. Controleer de bandenspanning als je weer begint te rijden.

Door het temperatuurverschil en het lange stilstaan kan het best zijn dat de spanning van je banden niet meer goed is.

3. Laat je motor luchten

Als je je motor buiten stalt onder een hoes kun je het best 1 of 2x per maand de hoes even op een mooie dag er vanaf halen. Zo zorg je er voor dat er geen vocht op de motor blijft hangen.

3. “Even warm draaien” is een slecht idee

Vee motorrijders denken dat het verstandig is om je motor periodiek even te starten. Dat is niet zo, het lauwwarme blok trekt alleen extra vocht aan wat niet verdampt kan worden door flinke hitte en gaat dus sneller roesten. Het is wel goed om een paar keer een wat langere winterrit te maken. Zo zorg je er voor dat je blok echt goed op temperatuur komt. Een rit van een half uur is ongeveer het minimum. Ook de accu houd je hiermee in betere conditie.

Diefstal voorkomen tijdens winterstalling

Tijdens je winterstalling is het extra belangrijk om op diefstal en vandalisme te letten. Voertuigen die langere tijd stil staan worden eerder gejat omdat de pakkans voor de dief kleiner lijkt.

Een goed slot is de belangrijkste voorzorgsmaatregel die je kunt treffen. Een slot zou idealiter een ART 4 of ART 5 rating moeten hebben. Dit zijn de veiligste sloten.

Verder is het verstandig om je motor ergens aan vast te zetten. Je kunt je motor aan een fietsenrek of lantaarnpaal hangen. Als je je motor op eigen terrein hebt staan kun je ook een muuranker aanbrengen.

Parkeer je zoals ik langs de gracht dan zijn de ankers al voor je gemaakt, deze worden door boten gebruikt om de boot aan vast te maken. Je kunt aan zo’n aanmeer oog ook je kettingslot vastmaken. Een bijkomend voordeel is dat je motor niet zo makkelijk het water in geduwd kan worden.

Vandalisme voorkomen

Bij buiten stallen is de kans op vandalisme groter dan de kans op diefstal. Tijdens oud en nieuw of andere feestdagen is het onverstandig om je motor buiten te laten staan. Zorg dat je op deze dagen je motor dus veilig kunt herbergen.

Vandalisme kun je nooit 100% voorkomen maar je kunt de kans wel een stuk kleiner maken

  1. Gebruik een hoes waardoor mensen niet in verleiding worden gebracht om op je motor te gaan zitten.
  2. Gebruik een hoes waardoor je niet kan zien wat voor motor er staat. Als een vandaal of dief niet ziet wat er te vernielen valt dan komt deze waarschijnlijk ook niet op het idee om iets geks te gaan doen.
  3. Zorg dat je je kettingslot door je motorhoes heen trekt, zo kan ook de hoes niet gestolen worden en is het verwijderen van de hoes lastig.
  4. Zet je motor op een verlichte plek. Zo heeft een vandaal of dief niet het idee dat hij ongestoord te werk kan gaan.
  5. Zet je motor naast een mooiere of duurdere motor die makkelijker te jatten is. Zo is de kans dat jou motor meegenomen wordt kleiner.

De criminologie leert ons het volgende: In het kort moet je dus de pakkans vergroten, niet laten zien wat er te halen valt en je moet het lastig maken om je motor te jatten of te vernielen.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen. 

windscherm op een Honda cb750

Windschermen voor de motor

Iedere motorrijder heeft wel eens nagedacht over het bevestigen van een windscherm. Ik heb een CB750F een oldtimer die qua windbescherming vergelijkbaar is met een

Lees verder »