Schijfremslot of kettingslot

Als je je motor op slot wil zetten dan heb je behalve het contactslot twee manieren om dit te doen, een schijfremslot kopen of een kettingslot kopen. Beide hebben voor maar ook nadelen.

Een schijfremslot is een snelle manier om de motor op slot te zetten. Een kettingslot is echter een stuk veiliger. Idealiter wil je een combinatie gebruiken.

Wanneer je een kettingslot gebruikt en wanneer je een schijfremslot gebruikt hangt af van de situatie. Wat de verschillen zijn en welke van de twee je wanneer gebruikt lees je in dit artikel

Is een schijfremslot of een kettingslot beter?

Bij kettingsloten of schijfremsloten is het niet de vraag welke van de twee beter is. De vraag is, welke is het meest geschikt voor het moment.

Schijfremsloten zijn bedoeld voor onderweg. Ze bieden veiligheid omdat de motor niet te verrijden is. De motor kan echter niet vastgezet worden

Kettingsloten worden gebruikt om een motor vast te zetten bij thuis stallen. Motoren die langere periode op dezelfde plek staan moeten met een kettingslot vastgezet worden.

Het is dus het best om zowel een kettingslot als een schijfremslot te hebben. Een voor onderweg en een voor thuis.

Wat is een schijfremslot

Een schijfremslot is een slot dat je om je schijfrem zet waardoor de motor niet meer kan rijden. Doe je dit wel dan breekt je remschijf, je voorvork of iets anders dat in de weg zit. Met een schijfremslot kun je je motor dus niet meer verrijden.

Er zijn verschillende schijfrem sloten beschikbaar. Er zijn sloten die je direct op de schijf klemt maar ook sloten die er uit zien als een regulier slot wat je gewoon om je schijf heen zet. Welke voor jouw motor het meest geschikt is is afhankelijk van het type schijfrem dat je hebt.

Een schijfremslot steek je door je remschijf. Het belangrijkste is dus dat je slot goed past en geen schade aan de schijf maakt.

Er zijn twee soorten schijfremsloten. Sloten met alarm en sloten zonder alarm. Een slot met alarm zal een gigantische bak herrie geven als je de motor probeert te verplaatsen met het slot nog om de schijf. Dit is prettig omdat je hoort als er aan je motor gezeten wordt maar is ook fijn als je vergeet je slot te verwijderen voordat je wil gaan rijden.

Wat is een kettingslot

Een kettingslot is een wat zekerdere manier om je motor vast te zetten. Het voordeel van een ketting is dat je je motor daadwerkelijk ergens aan vast kunt zetten. Met een schijfremslot zorg je er voor dat je je motor niet kunt verrijden maar de motor optillen en achterin een busje zetten gaat nog wel.

Een kettingslot is meestal van gehard staal gemaakt en heeft een aantal schakels. Deze schakels zijn zo dik dat ze amper door te knippen zijn met een betonschaar. Ook met een slijptol ben je nog wel even zoet voordat je door de ketting heen bent. Knappe jonge die je motor dus nog los weet te krijgen.

Een kettingslot kun je gebruiken om je motor ergens aan vast te zetten maar je kunt ook gewoon het slot door het wiel van je motor trekken. Dan doet het slot ongeveer hetzelfde als een schijfremslot. Het is alleen wat lastiger te verwijderen maar het effect is dat je de motor niet kunt verrijden.

Er zijn ook sloten waarvan je het losse slot als schijfremslot kunt gebruiken. Zo heb je een soort 2 in 1 slot. De ketting is zwaar waardoor deze vaak minder prettig is om mee te nemen op de motor. Het losse slot weegt ook wat maar een stuk minder dan de hele ketting.

Gebruik van sloten

Een motor aan de ketting leggen is niet altijd mogelijk. Daarom bestaan schijfremsloten. Ook is het meenemen van de ketting vaak een uitdaging.

Wanneer gebruik je een kettingslot

Een kettingslot gebruik je over het algemeen als je je motor voor langere tijd parkeert. Bijvoorbeeld bij je thuis voor de deur. Het parkeren van je motor geeft een groter risico. Iemand die je motor wil stelen heeft namelijk ruim de tijd om de omgeving te verkennen, te kijken of je niet misschien terug komt om je motor weer weg te halen en een tijdstip uit te kiezen zodat hij in alle rust te werk kan gaan.

Een kettingslot is de meest veilige manier om je motor buiten te stallen. Nog beter is uiteraard je motor binnen te stallen maar dat is niet voor iedereen een optie.

Zet je motor altijd vast aan een vast object. Een voorbeeld kan zijn het hekje rond een boom of een fietsenrek dat in het beton gegoten zit. Haal vervolgens je kettingslot door je wiel of frame. Woon je langs de gracht dan heb je soms mazzel en kun je je motor aan een oog vastzetten waar de boten aan vastgemaakt kunnen worden. Woon je niet langs de gracht dan kun je een vloeranker aanschaffen zodat je je motor toch nog aan de grond kan vastmaken.

Wanneer gebruik je een schijfremslot

Een schijfremslot gebruik je meestal onderweg. Het schijfremslot heeft als grote beperking dat je motor gewoon opgetild kan worden en in een busje gezet kan worden. Dit gebeurt relatief vaak. Toch is een schijfremslot een aardige bescherming, voornamelijk omdat jouw motor een stuk lastiger te jatten is als je een schijfremslot hebt dan de motor die er naast staat en geen schijfremslot heeft.

Een schijfremslot voor onderweg is perfect. Vooral als je motor redelijk in het zicht is. Ga je bijvoorbeeld op de motor even weg en haal je een ijsje? Een schijfremslot kan er dan voor zorgen dat je motor er nog staat als je je ijsje op hebt.

Veiligheid

De meest veilige sloten hebben een ART4 of ART5 slot nodig. Verzekeringsmaatschappijen zijn het hier mee eens. Een motor tegen diefstal verzekeren gaat bij de meeste verzekeringen alleen met een ART4 of 5 slot.

In de regel is een kettingslot veiliger dan een schijfremslot. Doorgaans hebben schijfremsloten dan ook geen ART5 rating.

Hoe veilig is een kettingslot

Een kettingslot is vrij veilig. Vooral als je je motor ergens aan vast zet. Wanneer je je motor niet ergens aan vast zet dan heeft een kettingslot maar een marginaal voordeel ten opzichte van een schijfremslot.

Als jij je motor thuis nergens aan vast kunt zetten dan is het mogelijk om een ankerpunt aan te brengen. Dit is een metalen haak die je in de grond schroeft. Als je je ART 4 slot aan het anker vast maakt dan wordt het automatisch een ART 5 slot.

Als je de motor langere tijd ergens parkeert dan is het zeer de moeite waard om een anker aan te brengen. Een anker schroef je vast, vervolgens sla je kogeltjes in de gaten waar je je imbus in steekt en sla je deze plat. Zo kun je het anker niet meer uit de grond krijgen

Hoe veilig is een schijfremslot

Een schijfremslot is een stuk veiliger dan alleen het contactslot. Een schijfremslot werkt afschrikwekkend. Het is veel eenvoudiger om een motor te jatten die geen schijfremslot heeft dus een dief zal wel even verder zoeken of hij een motor kan vinden die hij eenvoudiger mee kan nemen.

Het schijfremslot helpt ook omdat voor het jatten van je motor meerdere mensen zijn. Een motor weegt makkelijk 200 kg. Voordat je dat opgetild hebt heb je echt wel drie of vier flink sterke kerels nodig. Dat valt natuurlijk wat meer op dan casueel een motor wegrollen.

Art 4 vs Art 5 cartificering

Een art 4 certificering is over het algemeen veilig genoeg voor een diefstalverzekeraar. Alleen erg exclusieve motoren moeten van de verzekering in sommige gevallen een ART 5 gecertificeerd slot hebben.

Een ART 5 certificering wordt gegeven voor sloten die thuis worden gestald en aan een ketting staan. De ketting moet ergens aan vast zitten, bijvoorbeeld aan een anker.

Een ART 4 certificering is voor sloten die voor onderweg de hoogste bescherming geven. Schijfremsloten hebben vaak deze certificering, mits ze voor motoren zijn. Brommer sloten hebben een 3 sterren keurmerk.

Als je in het bezit bent van een ART 4 kettingslot en je motor met dit slot aan een anker bevestigd dan wordt het automatisch een ART 5 slot.

Diefstal voorkomen

Om je motor zo veilig mogelijk te parkeren kun je een aantal dingen doen om te voorkomen dat er met je motor gerommeld wordt.

  1. Neem een beschermende hoes. Een motorhoes zorgt er voor dat je motor uit het zicht is. Zodra iets niet in het zicht is neemt de kans dat het gestolen wordt af. Daarbij zorg je er voor dat er geen toevallige voorbijgangers op je motor gaan zitten en zorg je er voor dat je motor een beetje beschermd is tegen fietsen die er tegenaan gezet worden of takken die van de bomen vallen en nare krassen kunnen maken. Top tip: Neem een hoes waar je je slot doorheen kan steken in plaats van onderdoor. Anders kan natuurlijk je hoes gejat worden. Wil jij weten welke hoes het best is dan kun je kijken naar ons artikel over motorhoezen.
  2. Koop een schijfremslot met alarm. Een alarm schrikt af. Iemand die je motor probeert te stelen wil liever niet gepakt worden. Als alle aandacht op je gevestigd wordt doordat je een 110dB alarm laat afgaan is je pakkans groter.
  3. Zet je motor vast met een ketting. Hoewel de kans niet groot is dat je motor in een busje gesleept wordt is het toch een mogelijkheid. Zet je motor vast aan een vast punt en je zult geen last meer hebben van mensen die je motor kunnen wegrollen.
  4. Gebruik een GPS tracker. Wordt je motor dan toch gejat dan kun je deze altijd volgen via de tracker. Dit is een prijzige manier om je motor in de gaten te houden maar kan de moeite waard zijn. De meeste GPS trackers heb je een abonnement voor nodig. De abonnementen kosten ongeveer 100 euro per jaar.

Veelgestelde vragen

Welk slot moet ik kopen voor mij motor?

Het meest veilige slot voor thuis is een ART 5 gecertificeerd kettingslot dat je aan een ankerpunt vast maakt. Voor onderweg kun je een ART 4 gecertificeerd schijfremslot kopen

Wat is veiliger, een schijfremslot of een kettingslot?

Een kettingslot is veiliger, zeker als je het ergens aan vast maakt. Een schijfremslot is makkelijker, daarom wordt het vaak voor korte pauzes tijdens het motorrijden gebruikt.

Heeft het zin om een kettingslot en een schijfremslot op mijn motor te zetten?

Jazeker, hoe meer sloten je op je motor zet hoe kleiner de kans dat deze gejat wordt. Het belangrijkste is dat je motor goed genoeg op slot zit dat een potentiele dief liever de motor van iemand anders meeneemt.

Welk slot moet je voor de verzekering hebben?

Als je een diefstalverzekering hebt moet je vaak een ART 4 of 5 slot hebben. Welke van de twee is afhankelijk van de waarde van je motor. De meeste motoren bij de meeste verzekeringen kunnen met een ART 4 slot op slot gezet worden. Check altijd even bij je verzekering wat zij willen.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen. 

windscherm op een Honda cb750

Windschermen voor de motor

Iedere motorrijder heeft wel eens nagedacht over het bevestigen van een windscherm. Ik heb een CB750F een oldtimer die qua windbescherming vergelijkbaar is met een

Lees verder »