Als motorrijder heb je te maken met een hoop verschillende weersomstandigheden. Mist is daar een van. Als je veilig wil rijden door de mist is het handig om je goed voor te bereiden. Zo zorg je dat je zelf weinig last hebt van de mist en je jezelf goed zichtbaar maakt voor andere weggebruikers
Zorg bij mist op de motor voor goede zichtbaarheid. Draag High vis kleding en controleer je verlichting. Maak ook je vizier goed schoon zodat je de mist druppels makkelijk weg kunt vegen.
Rijden door de mist is niet echt prettig. Gelukkig kun je het een stuk aangenamer en veiliger maken met de juiste voorbereiding. Lees de tips goed door en zorg dat je investeert in de juiste materialen, anders wordt rijden door de mist gevaarlijk voor jezelf en voor anderen om je heen.
Rijden in de mist
Het moge duidelijk zijn dat er een aantal problemen zijn met rijden in de mist. Je zicht is flink beperkt, je wordt sneller verblind en het is koud en nat. Mist is niet altijd te voorspellen, je kunt dus plotseling overvallen worden door een dichte mistbank. Mocht je plotseling in de mist terecht komen dan kun je de volgende trucs uithalen:
- Houd voldoende afstand. Uiteraard moet je dit altijd doen maar in de mist is het nog belangrijker om afstand te houden. Houd echter ook niet te veel afstand. Zorg dat je de achterlichten van je voorganger nog kunt zien en houd deze goed in de gaten. Zodra er voor je geremd wordt kun je direct anticiperen in plaats van dat je op een stilstaand voertuig knalt.
Meer afstand houden dan normaal is toch wel raadzaam. De kans is veel groter dat mensen plotsling op de rem gaan staan in de mist. Automobilisten reageren vaak heftiger op verkeerssituaties als het zicht slecht is. - Pas je snelheid aan. Omdat het zicht slecht is kun je beter wat voorzichtiger zijn. Mocht het verkeer voor je dan ineens stil staan dan heb je een betere kans dat je op tijd tot stilstand komt.
- Gebruik je remlicht. Achteropkomend verkeer is in de mist een groot probleem, als motorrijder ben je amper zichtbaar, zeker als je niet de juiste kleding aan getrokken hebt voor de situatie. Je kunt jezelf zichtbaarder maken met je remlicht. Als je op de motor aan het remmen bent, pak dan altijd je voetrem er ook bij. Zo gaat je remlicht branden en zorg je dat je beter zichtbaar bent. Bij het stoplicht kun je zelfs je remlicht rustig laten knipperen met je remlicht. Zo val je nog meer op.
- Blijf uit de weg van andere weggebruikers. Andere weggebruikers zijn nog minder dan normaal aan het kijken of ze geen motorrijders aan aan het rijden zijn. Ze zijn namelijk gericht op kijken waar ze heen gaan. Dit kost meer moeite dan normaal door het beperkte zicht.
Als motorrijder moet je hier rekening mee houden. Je moet er natuurlijk altijd vanuit gaan dat je niet gezien wordt maar als je in de mist aan het rijden bent weet je eigenlijk gewoon zeker dat je niet gezien wordt. Niet alleen omdat de mist het zicht beperkt. - Maak jezelf extra zichtbaar. Ga in het zicht rijden van andere weggebruikers, doe je verlichting aan en gebruik bij zeer dichte mist zelfs je waarschuwingslampen. Ook een slalommende beweging maken kan helpen, zeker bij kruispunten of zijstraten. Een van links naar rechts bewegende motorrijder valt meer op.
- houd je vizier droog. Als je door de mist gaat rijden dan zul je merken dat de waterdruppeltjes er voor zorgen dat je vizier van buiten in no time een laag druppeltjes er op heeft. Normaliter in de regen zijn deze druppels vrij groot, ze glijden er makkelijk vanaf als je je hoofd even draait. In de mist is dit helaas niet het geval. De enige optie is om je vizier schoon te vegen met je hand. Zorg dat je je vizier ten alle tijden tijdens het rijden dicht houd, anders moet je de binnenkant van je vizier ook schoon maken, dat gaat niet tijdens het rijden. Je vizier schoonmaken doe je simpelweg door met je handschoen van boven naar beneden de waterdruppels er af te vegen. Dit gaat een stuk makkelijker als je vizier goed schoon is en het liefst van een laag wax is voorzien.
Kleding in de mist
Goede motorkleding is belangrijk om drie redenen. In de mist is je kans op een ongeval groter, je bent minder zichtbaar en je wordt nat als je geen waterdichte kleding aan hebt.

Let dus bij je kleding in de mist op:
- Veiligheid, de kans op een aanrijding is groter omdat het zicht beperkt is.
- zichtbaarheid. Beperk je kans op een ongeval door opvallende kleding te dragen.
- Waterdichtheid. Zorg dat je droog op je bestemming aan komt.
Helm
Wat je helm betreft is het heel verstandig om een helm op te zetten met pinlock vizier. Dit zorgt er voor dat de kans op een beslagen vizier geminimaliseerd wordt. Meer weten over een pinlock vizier? check ons artikel over beslagen helmen.
Het is ook heel prettig om een helm te hebben die wat lichter van kleur is. Een zwarte helm valt niet echt op, een lichte of zelfs reflecterende helm wel.
Zorg er ook voor dat je vizier schoon is. Je vizier schoonmaken voor je vertrekt zorgt er voor dat je een stuk meer ziet. Je zult constant je vizier schoon moeten maken omdat er steeds weer druppels op je vizier condenseren. Dit gaat een stuk makkelijker als er een laagje wax op je vizier zit. Wil je weten hoe je een vizer goed schoon maakt? Check dan ons artikel over vizier schoonmaken.
Motorkleding
Voor kleding is het belangrijkste dat alles waterdicht is. Een waterdichte broek en jas zorgen er voor dat je niet zeik nat wordt. In de mist rijden is meestal al koud genoeg met waterdichte kleding, laat staan als je ook nog doorweekt bent.
De mist zorgt er vrij snel voor dat je zeik nat wordt. De miniscule druppeltjes water komen overal en zorgen er voor dat alles nat wordt. Alleen goede regenkleding zorgt er voor dat je droog blijft.
Motorjas
Je motorjas moet waterdicht zijn en het liefst ook reflectieve strepen & high vis elementen. Zichtbaarheid is super belangrijk.

Wat jas betreft draag ik een Rev’it Triomphe, een soort parka/adventure jas die waterdicht is. Hij is prima maar als ik door de mist ga rijden draag ik er altijd een high vis regenjas overheen.
Motorbroek
Zelf draag ik een Dainese carve master 2 GTX broek die ik over mijn gewone broek kan dragen. Het heeft een waterdicht membraam van Gore tex. De broek is voor sport tour rijders gemaakt. Hierdoor is hij comfortabel en toch sportief.
Nekwarmer
Tot slot draag ik een kol. Dit is in de regen super belangrijk. Ik heb de Rev’it Freeze 2 WB. Deze is waterdicht, heeft stretch en is lekker warm.
Handschoenen
Waterdichte handschoenen zijn ook heel prettig. Ik draag als waterdichte handschoenen de verwarmde handschoenen die ik op de website verkoop.
Verlichting in de mist
In de mist is je verlichting nog belangrijker dan normaal. Als je de mogelijkheid hebt is het handig om je knipperlichten constant aan te zetten. Veel moderne motoren doen dit al. Bij oudere motoren kun je vaak je bedrading zo aanpassen dat er een constante plus op staat. Je knipperlicht relais kun je dan laten werken om je verlichting te laten knipperen wanneer je richting aan geeft.
Wat betreft je achterlicht moet je sowieso kijken of deze werkt voordat je vetrekt. Controleer ook je remlicht, zowel voor je voorrem als je achter rem.
Of het verstandig is om groot licht te gebruiken is geheel afhankelijk van de mist. Als er heel weinig mist is is het sowieso onverstandig om je grootlicht te gebruiken. Het enige dat je zult doen is je tegenliggers verblinden.
Als er redelijk wat mist is (zicht van 50 tot 150 meter) dan kan het verstandig zijn om je grootlicht aan te zetten. Zo ben je wat beter zichtbaar.
Als de mist erg dicht is en je zet je grootlicht aan dan zul je jezelf verblinden. De waterdruppeltjes lichten op. Zeker met groot licht wordt dat heel fel.
Veelgestelde vragen over rijden in de mist
Ja, het kan wel maar je moet een stuk voorzichtiger zijn. In de mist zie jij een stuk minder maar je wordt ook een stuk minder goed door medeweggebruikers gezien
Gebruik je remlicht voor achteropkomend verkeer. Zet je knipperlichten op constant aan (als die mogelijkheid op je motor zit)
Houd voldoende afstand, zorg dat je het achteropkomende verkeer in de gaten houd en pas je snelheid aan indien nodig.