Motor wassen

Je motor weer in showroomconditie is niet alleen om je ego te strelen maar helpt ook bij je motor in goede conditie te houden. Als je motor schoon en goed beschermd is dan krijgt roest geen kans.

Je motor was je door eerst alles af te spoelen met water. Gebruik geen hogedrukspuit. Zeep je motor in. Gebruik een washandschoen of een handmatige foam spray. Spoel de motor af, droog de motor en bescherm met wax.

Het is goed mogelijk om je motor weer in showroom conditie te krijgen. Er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden. Verkeerd wassen van je motor is nummer 1 veroorzaker van schade, zowel lakschade als roest of corrosie. Zorg dus dat je de juiste middelen gebruikt en de juiste methodieken inzet.

Motor veilig wassen stappenplan

Je motor veilig wassen doe je omdat je geen krassen op je motor wil krijgen. Veel motoren hebben een soort web structuur in de lak wanneer je er een lampje op zet. Dit heten love marks. Dit komt door onjuist poetsen en schoonmaken.

Je motor veilig wassen is niet heel ingewikkeld. Het belangrijkste is dat je de juiste schoonmaakmiddelen gebruikt en de juiste stappen volgt. Doe je dat niet dan poets je het vuil in je motor in plaats van er af.

Benodigdheden:

  • Ph neutrale zeep
  • Snowfoam kanon
  • Twee wash buckets met grid
  • Washandschoen
  • Microvezeldoek
  • Wax

Motor wassen

  1. Zoek een geschikte plek

    Idealiter zou je je motor niet op straat willen wassen. Je kunt hier een boete voor krijgen als je dat wel doet. Daarbij is het beter om je motor in de schaduw te poetsen. Water verdampt anders erg snel waardoor je kalk plekjes van het opgedroogde water krijgt.

  2. Spoel je motor af

    Als je je motor gaat wassen is het handig om deze eerst af te spoelen. Je doet dit gewoon met een tuinslang. Gebruik geen hogedruk spuit, dat is niet nodig en kan slecht voor de electronica zijn.
    Begin bovenaan je motorfiets en spuit al het grotere vuil weg. Los stof en zand zouden zo van je motor verwijderd moeten kunnen worden.
    Zorg dat je ook van onder goed schoonmaakt. Spoel los vuil bij je (koude) motorblok er af en vergeet de moeilijker bereikbare plekken zoals de achterbrug en binnenkant van je spatborden niet. Als hier modder blijft hangen krijg je roest.

  3. Foam de motor

    Met een foamgun kun je nu je motor helemaal inzeepen. Kijk op de fles hoeveel liter water je bij de zeep moet doen. Zelf doe ik altijd twee dopje bij de 2L Marolex industry hand foam cannon en de brede spray kop. Je krijgt dan mooi nat schuim wat lekker dik is en het fijnere vuil goed zacht maakt.
    Wacht altijd nadat je het foam hebt aangebracht tot het grootste gedeelte van het schuim van je motor afgedropen is.
    Snow foam is niet alleen leuk om aan te brengen maar helpt ook het vuil zachter te maken. Omdat het vuil na verloop van tijd van je motor af druipt wordt het vuil meegenomen zonder dat je de motor hoeft aan te raken.

  4. Spoel de motor af

    Als je je motor gaat afspoelen gebruik dan weer gewoon een tuinslang. Als je de motor afgespoeld hebt kijk je of er nog vuil aanwezig is. Dit zal waarschijnlijk het geval zijn maar als je je motor in het verleden goed behandeld hebt kan het zijn dat je nu je motor droog kunt maken en je wasbeurt klaar is.

  5. Maak een sopje voor de wielen

    De wielen hebben vaak het meeste vuil. Ze zitten dicht op de weg en al het stof van je remmen komt er op terecht. Maak een sopje met wiel shampoo. Let op dat je bij velgen niet te agressief middel wil gebruiken, anders kan de toplaag loslaten, kan er roest ontstaan of een andere vorm van corrosie optreden. Gebruik eerst een washandschoen en maak het grootste gedeelte schoon. Voor moeilijk te bereiken of super vieze stukjes neem je een zachte kwast en poets je velgen schoon. Spoel af als je klaar bent zodat je wiel schoonmaak producten niet door kunnen werken terwijl je wat anders aan het doen bent.
    Je kunt met ditzelfde sopje ook je achterbrug en de binnenkant van je spatborden schoonmaken als deze erg smerig zijn.

  6. Was je motor met een washandschoen

    Als je motor nog vies is wordt het nu tijd voor handmatig wassen. Let op dat je dit nooit doet als je motor nog super veel vuil heeft. Als er zand, modder of veel stof op je motor zit en je met de hand gaat wassen dan zul je krassen maken.
    Maak twee emmers met lauw water (gewoon omdat dat prettiger werken is, zeker als het wat minder warm buiten is). In een emmer giet je je shampoo. De andere emmer is bedoeld om je washandschoen steeds uit te spoelen.
    Begin bovenaan je motor met wassen. Eerst je instrumentencluster, tank, zadel en eventueele koffers, vervolgens je voorvork, kappen en dan pas je motor en uitlaten. Hoe lager je komt hoe viezer de motor is. Spoel regelmatig je washandschoen uit in de uitspoel emmer

  7. Spoel je motor af en droog na

    Nu kun je wederom je motor afspoelen met de tuinslang. Zorg dat je net zo lang spoelt tot er geen zeep meer van je motor af komt.
    Droog je motor met een microvezeldoek als je klaar bent. Maak je microvezeldoek eerst nat en wring deze uit. Doe je dat niet dan neemt je doek een stuk minder vocht op.

  8. Bescherm je motor

    Om je volgende wasbbeurt een stuk makkelijker te maken breng je wax aan. Wax zorgt er voor dat het vuil op je motor niet blijft plakken. Idealiter zou je hoge kwaliteit Carnauba wax willen gebruiken. Zelf gebruik ik altijd Double speed wax van Bilt Hamber. Breng met een applicator pad een klein beetje wax aan en poets dit uit. Ik gebruik wax voor alles behalve het motorblok, rubbers en de uitlaten.

Geschikte zeep om je motor mee te wassen

Je motor wassen doe je om vuil van je motor te verwijderen. Doe je dat niet dan gaat je motor sneller roesten. Vooral modder zorgt er voor dat vocht een kans krijgt om lekker aan je motor te vreten op plekken waar dat in eerste instantie niet zo op valt.

In het wassen van je motor speelt zeep een heel belangrijke rol. De meeste autoshampoos bevatten verschillende zouten die reageren met het vuil. Dit zorgt er voor dat je je motor makkelijk kunt wassen. Het zorgt er echter ook voor dat je de motor bloot stelt aan zout. Zoals je waarschijnlijk weet is zout en motoren een slechte combinatie omdat je er roest van krijgt.

Veilige motorshampoo

Wil je zo veilig mogelijk je motor wassen dan moet je PH neutrale shampoo kopen. Dit is een stuk minder agressief. Het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je wax gewoon op je motor blijft zitten. De keerzijde is dat je wat meer zelf zult moeten poetsen omdat de zeep niet het werk voor je zal doen.

Zelf gebruik ik carpro reset, zowel voor de auto als voor de motorfiets. Je kunt het gebruiken om een sopje mee te maken maar je kunt het ook als snowfoam gebruiken. Het is PH neutraal en niet corrosief.

Details van je motor

Om je motor echt in nieuwstaat te krijgen kun je nog een aantal details oppoetsen. Je kunt wat onderhoudszaken aanpakken zoals je ketting en tandwielen maar ook je velgen, uitlaat en het motorblok kun je grondiger reinigen.

Chroom poetsen

Zelf heb ik vrij veel chroom op mijn motor zitten. Eerder schreef ik een artikel over hoe je dit moet oppakken. Je kunt dat vinden in het Chroom poetsen artikel.

Chroom poets je door fijn staal wol te gebruiken. Je kunt met staalwol het chroom polijsten, daar gaat het perfect van glimmen. Als je roest onder je velg hebt zitten kun je dit tijdelijk wel weg poetsen maar zal het altijd terug komen.

Motorblok reinigen

Het motorblok reinig je eenvoudig met een wat sterker middel. Het probleem is wel dat sterkere middelen dus wat corrosiever zijn. Als je een motorblok hebt dat watergekoeld is kun je dit gewoon met een washandschoen goed poetsen. Voor lastig te benaderen stukjes kun je een kwast gebruiken.

Het wordt lastiger als je een luchtgekoelde motor hebt. Tussen de koelvinnen kun je heel lastig schoonmaken. Ik gebruik hier de snow foam en wacht tot het vuil zacht geworden is. Vervolgens pak ik een afwasborstel. De haren van een afwasborstel zijn wat langer en stugger, zo krijg je het vuil makkelijk uit de koelvinnen. Als je klaar bent spoel je na, let er wel op dat je met het water uit de buurt van de lucht inlaat blijft.

Wat je ook doet, gebruik geen Dasty voor je motorblok. Hoewel het blok er super schoon van wordt vreet het ook het metaal aan. Je kunt dus maar een aantal keer met Dasty schoonmaken voordat je blok begint te roesten of witte corrosie gaat vertonen.

Ketting schoonmaken en smeren

De ketting van je motor heeft regelmatig onderhoud nodig. Idealiter doe je dit met kettingsmeer. Het gaat het makkelijkst als je je motor op de bok kunt zetten.

Je ketting maak je schoon met kettingsmeer. Je hebt hier tientallen varianten van die allemaal ongeveer hetzelfde doen. Het is belangrijk dat je ketting altijd schoon en gesmeerd is. Dit zorgt er namelijk voor dat je ketting en tandwielen minder hard slijten.

Je kunt je ketting eerst schoonmaken met wat sop of gewoon met water zodat het grootste vuil er af is. Vervolgens neem je je favorite ketting smeer en zorg je dat de gehele ketting van vet voorzien is.

Je ketting moet je iedere 250km tot 750km smeren. Wanneer je ziet dat je ketting droog is moet je smeren. Wanneer je ziet dat de ketting vies is moet je schoonmaken.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen.