Motor uitlaat poetsen

Mijn uitlaat was roestig, dof en zag er daardoor niet meer fris uit. Ik heb een hoop middeltjes geprobeerd om de uitlaat weer als nieuw te krijgen. Gek genoeg was de meest simpele methode het meest effectief

Een uitlaat poetsen gaat het best met metaal poets middel. Maak eerst de uitlaat schoon, bijvoorbeeld met een stoomreiniger. Het grove vuil en oppervlakte roest kan vervolgens met poetsmiddel verwijderd worden. Met metaal polijst middel kan de glans teruggebracht worden.

.

Hoe je precies te werk gaat lees je in het stappenplan. Ook heb ik verschillende methodes geprobeerd die online rond zwerven, van tandpasta tot wc eend. De resultaten zullen je verbazen.

Benodigdheden uitlaat poetsen

De linkjes hier onder zijn product links naar de websites waar je de producten voordelig kunt kopen. De linkjes zijn affiliate links. Zo steun je deze website zonder dat het je iets extra’s kost.

  • Schoonmaakspullen. Om je uitlaat in nieuwstaat te krijgen begin je met het schoonmaken. Ik doe dit met een stoomreiniger die ik op bol.com gekocht heb. Dat is een stuk veiliger dan een hoge druk spuit en minstens net zo effectief. Je kunt ook een sopje gebruiken als je niet wil investeren in een machine.
  • Poetsmiddel. Na het schoonmaken is het zaak dat je je het grovere vuil en de roest van je uitlaat af krijgt. Afhankelijk van hoe smerig je uitlaat is volstaat Sonax chroom pasta (goedkope oplossing), belgom chroom poets (wat duurder maar beter) of fijnere staalwol. Als je uitlaat meer liefde nodig heeft kun je een schuurpad gebruiken
  • Polijjst middel. Om je uitlaat extra te laten glimmen na het poetsen gebruik je metaalpolijst.
  • Bescherm middel. Zorg er voor dat je uitlaat niet constant weer smerig wordt. Door droogsmeerspray aan te brengen zal vuil niet meer blijven plakken.

Stappenplan

Benodigde tijd: 1 uur.

Uitlaten glimmend maken

  1. Maak je uitlaten schoon

    Je kunt kiezen of je je uitlaten wil demonteren of op de motor wil laten zitten. Als je je uitlaat demonteerd zal het schoonmaken wat makkelijker gaan. Zelf laat ik mijn uitlaten zitten omdat ik de pakkingen niet wil vervangen voor een simpel schoonmaakklusje.

    Het schoonmaken doe je met water en zeep of je kunt een stoomreiniger gebruiken. Stoom is heel effectief maar stoomreinigers zijn wel vrij prijzig. Ik heb een Karcher sv7. Deze heeft ook een water afzuig functie. Je kunt ook een SC2 kopen. Je hebt hm al voor iets meer dan 100 euro.

  2. Poets roest, verkleuring en vuil van je uitlaat

    Mijn uitlaten zijn in super slechte staat. Ik maak mij geen illusies en weet dat ze nooit meer als nieuw worden. Toch worden ze een stuk beter door Chroom en alupasta te gebruiken. Ook gebruik ik lange stroken stof (in dit geval van een oud kussen) om het middel in te poetsen.

  3. Poets het middel in

    De stroken stof draai je om je uitlaat waardoor je een zagende beweging kunt maken. Blijf indien nodig meer poets pasta toe voegen. Het idee is dat je nieuw spul toevoegt zodra je merkt dat je doek droog begint te worden.

  4. Polijst de uitlaat

    Zodra je al het vuil en de oneffenheden van je uitlaat afgepoetst hebt kun je aan de slag met het polijsten. Ik gebruik hier fijne staalwol voor. Staalwol werkt perfect op chroom, je kunt eenvoudig roest wegpoetsen, zeker als het oppervlakkige roest is. Gebruik iets om je handen te beschermen van de staalwol. De fijne metaal strengen die er in zitten kunnen namelijk snijden in je hand.

  5. Bescherm je uitlaat

    Om er voor te zorgen dat je je uitlaat wat langer goed houd kun je droogsmeerspray gebruiken. Ik gebruik droogsmeerspray van WD40. Let op, dit is niet hetzelfde als wd40. Droogsmeerspray trekt geen vuil aan en is vergelijkbaar met lichte machine olie. Het is hitte bestendig. De beste droogsmeerspray bevat ptfe (teflon). Zelf gebruik ik het middel voor het gehele motorblok.

Hier let je op bij het schoonmaken van je uitlaat:

Je uitlaat glimmend krijgen bestaat uit een aantal stappen. Schoonmaken, poetsen, polijsten en dan beschermen. Sla je een van de stappen over dan heb je een probleem in de volgende fase. Iedere stap kun je optimaliseren om een beter resultaat te krijgen in de volgende stap.

Stap 1: schoonmaken. Simpelweg schoonmaken met een sopje werkt vaak prima. Blijf echter absoluut weg van aggressieve schoonmaakmiddelen.

Kijk altijd op de achterkant van je fles of er op staat dat het middel corrosief is. Door het grote hitte verschil bij je uitlaat heeft deze sowieso de neiging om snel te roesten. Extra kans op roest introduceren is dus niet verstandig.

Stap 2: poetsen. Bij het poetsen is het doel om roest, de blauwe gloed en andere grotere problemen te verwijderen.

Grove poetsmethode: Roest verwijderen is heel lastig. Roestomvormer werkt vaak slecht, de enige manier om heftige roest echt van je uitlaat te verwijderen is je uitlaat demonteren en langs staalborstelwiel te halen. Deze kun je voor weinig online bij toolstation kopen. Gaat dat je iets te ver? Dan kun je wat grovere middelen. Een metaalschuurpad werkt vaak goed, evenals een staalborstel.

Nog grovere poetsmethode: Wil je echt van je roest op je uitlaat af komen dan zul je de uitlaat moeten zandstralen. Daarna moet je natuurlijk hopen dat je geen gaten in je uitlaat straalt.

Als je uitlaat van binnen uit verroest is is de kans dat je er een gat in maakt vrij groot. Ga dus alleen op deze manier aan de slag als je het niet erg vind als je uiteindelijk je uitlaat ruineerd.

Stap 3: Polijsten. Polijsten kan op veel verschillende manieren. Als je de voorgaande stappen netjes hebt gedaan dan kun je eenvoudig polijsten met fijne staalwol. Ik zou je aanraden om de fijnste variant (000) te kopen. Op toolstation.nl koop je dit voor een paar euro.

Heb je toch wat minder goed je best gedaan dan zul je met sterker middel aan de slag moeten gaan. Meguiars metal polish (bol.com) werkt voor chroom, aluminium, koper en een hoop andere metaalsoorten. Het gaat ook corrosie tegen waardoor je werk direct beschermd is.

Tot slot (en dit is het middel wat ik het prettigst vind) kun je Belgom Alu kopen. Dit is een polijst middel dat ontroest, laat glimmen en het chroom beschermd.

In combinatie met de eerder genoemde polijst pad van scotshbright kun je je uitlaten als deze sterk gecorrodeerd zijn weer redelijk goed krijgen.

Stap 4: Beschermen. Waarschijnlijk heb je geen zin om iedere maand weer met je uiltaten aan de gang te gaan. Daarom is het belangrijk om je werk te beschermen. Ik doe dat met droogsmeerspray. Deze spray is op teflon basis en trekt geen vuil aan. Je uitlaten blijven dus beter schoon omdat vuil zich niet kan hechten. Je kunt het voor je hele motorblok gebruiken, het is hittebestendig alleen ruikt het een beetje als je voor de eerste keer je motor start na het aanbrengen. Je zult zien dat je motor een stuk makkelijker schoon wordt nadat je het aangebracht hebt. Ook blijft je motor langer schoon.

Rvs uitlaat schoonmaken

Bij een rvs uitlaat ga je eigenlijk hetzelfde te werk als bij een normale uitlaat. Het materiaal verschil maakt voor het schoonmaken niet zoveel uit, de aanslag die je op je uitlaat krijgt is namelijk hetzelfde. Het enige verschil is dat rvs niet makkelijk roest. Dat rvs helemaal niet kan roesten is een fabeltje. Het is mogelijk maar de kans is minder groot.

Meestal hoef je bij rvs de uitlaat dus niet te ontroesten. Wel is het verstandig om deze schoon te maken voor je begint met het polijsten. \

  1. Maak de uitlaat schoon. Gebruik een stoomreiniger om de uitlaten helemaal schoon te maken. Je kunt ook een sopje gebruiken maar let op bij autozeep. Zorg dat het niet corrosief is.
  2. Poets de uitlaat. Belgom alu werkt heel goed op rvs. Je krijgt de kleur weer redelijk goed. In veel gevallen krijg je de goud achtige kleur weer mooi glimmend. In sommige gevallen krijg je de normale rvs kleur zelfs weer terug.
    Gebruik een stuk doek dat je uit knipt tot een strip. Ik maak mijn strips zo’n 5cm breed en zorg dat ze zo lang zijn dat ik comfortabel om de pijp heen kan. 50cm lang is geen overbodige luxe.
  3. Bescherm de uitlaat. Dit kun je doen met droogsmeerspray. De droogsmeerspray beschermt tegen vuil maar niet tegen roest. Wil je je uitlaat wel tegen roest beschermen dan kun je het populaire middel ACF 50 of de beter geteste xcp rust blocker gebruiken.

Andere methodes om je uitlaat schoon te maken:

Met wc eend zou je je uitlaat als nieuw moeten kunnen krijgen. Ik heb dit getest. Hoewel het een beetje werkt is het duidelijk geen alternatief voor “echte” Middelen. De glans komt niet echt terug. Op RVS pijpen krijg je ook de gloed er niet echt goed af.

Uitlaat schoonmaken met wd40. Dit is een tip die van wd40 zelf komt. Op de site lees je dat je met een doek en wat wd40 de uitlaat perfect schoon krijgt. Het werkt net zo goed als iedere andere olie of smeermiddel. Zelfs met een nat doekje krijg je een vergelijkbaar resultaat.

Veel beter kun je de droogsmeerspray van wd40 gebruiken. Niet voor het schoonmaken maar erna. Dit zorgt er voor dat je de keer er op een stuk makkelijker het vuil van je uitlaat af krijgt.

Cola schijnt te helpen om roest te verwijderen. Het is gedeeltelijk waar dat roest door cola omgezet wordt maar het is niet de meest effectieve manier. Daarbij wordt alles plakkerig. Je kunt beter een echte ontroester kopen zoals ranex rustbuster. Brunox werkt ook goed om roest te verwijderen maar is op je uitlaat minder geschikt omdat het een zwarte epoxy laag achter laat.

Uitlaat poetsen met aluminiumfolie. Wederom zo’n life hack die enkel werkt als je echt niets anders hebt en geen geld hebt om iets anders te kopen. Aluminiumfolie werkt een beetje maar zorgt er wel voor dat je krassen in je chroom krijgt. Het chroom wordt ook dof. Beter is het om fijne staalwol te gebruiken.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen.