Om je motorfiets de glans te geven die hij verdient maar ook om je motor te beschermen kun je deze heel goed in de wax zetten. Het waxen van je motor is een leuk klusje dat je 2-4x per jaar kunt doen. Zo blijft je motor het hele jaar beschermd.
- Maak de motor goed schoon met een zoutvrije autoshampoo
- Breng een klein beetje wax aan op een applicator pad
- Breng de wax aan met de applicatorpad
- Laat de wax even drogen
- Poets de wax uit met een microvezeldoek
- Gooi de wax spullen in de wasmachine zodat ze weer schoon zijn voor de volgende keer
Het waxen van je motor is dus niet zo moeilijk. Wel moet je even weten welke delen je in de wax kunt zetten en voor welke delen je beter ander middel kunt gebruiken.
Benodigdheden motor waxen
Zelf wax ik mijn motor met Bilt-Hamber Double speed wax. Deze wax wordt namelijk gemaakt met T1 Carnauba wax. Dit is de hoogste kwaliteit wax die je kunt krijgen.
Het setje bestaat uit een potje wax, een applicator pad en een goede kwaliteit microvezeldoek.
Stappenplan motor waxen
Benodigde tijd: 30 minuten.
Motor waxen
- Was de motor grondig
Het wassen van je motor is altijd de eerste stap, je wil immers geen vuil met het waxen je motor lak in poetsen.
Eerder schreven we al een uitgebreid stappenplan voor het wassen van je motor. In het kort spoel je eerst de motor af, daarna was je de motor met een washandschoen. Gebruik twee emmers, een om je vieze washandschoen in uit te wringen en een met sop om een nieuw sopje in je washandschoen te krijgen. - Droog je motor
Wax aanbrengen op een natte motor werkt niet lekker. Droog de motor met een microvezeldoek. Het werkt het beste als je de microvezeldoek eerst nat maakt en dan utwringt. Als een microvezeldoek helemaal droog is neemt deze namelijk geen water op.
- Breng een beetje wax aan op de applicator pad
Je applicator pad is de schuimen pad die bij je wax zit. Je hebt maar heel weinig wax nodig. Druk de pad in de wax, draai een halve draai en je hebt al voldoende.
- Breng de wax aan op alle gelakte delen
Je tank, kuip maar ook alle gespoten delen van je frame kun je van wax voorzien. Dep eerst met de applicator pad op de lak zodat je de wax daarna gelijkmatig kunt aanbrengen.
Meestal begin ik bij de tank en het kuipje achter mijn zadel, dit zijn namelijk de enige in kleur gespoten delen. Daarna ga ik verder met de achterbrug en delen van het frame. Deze delen moeten goed beschermd worden omdat je hier vaak minder tijd aan besteed tijdens het wassen. Ook zijn deze delen juist de plekken waar roest kan ontstaan zonder dat je het door hebt. Dit komt omdat hier vaak modder of ander vuil blijft staan. - Laat de wax drogen
Als je even wacht (5-10 minuten moet voldoende zijn) dan zul je zien dat de wax wit wordt. Zodra de wax een wittige gloed begint te krijgen kun je deze uitpoetsen.
- Poets de wax uit.
Gebruik een hoge kwaliteit microvezeldoek om de wax uit te poetsen. Poets eerst horizontaal en dan verticaal. Vermijd in rondjes poetsen waar mogelijk. Zorg dat je de hele witte waas weggepoetst hebt.
- Breng eventueel een extra laag aan
Je kunt de wax een nachtje laten uitharden en een tweede laag aanbrengen. Je kunt lagen op elkaar aanbrengen voor extra glans en bescherming.
Wax is belangrijker dan schoonmaken
Veel motorrijders maken wekelijks hun motor schoon en hopen daarmee de motor in goede conditie te houden. Helaas is het schoonmaken van je motor niet de beste manier om je motor een lang leven te geven.
Het schoonmaken van de motor zorgt voor een aantal problemen
- Veel autoshampoo bevat zouten waarmee het vuil van de motor verwijderd wordt. Dit zout zorgt voor roest.
- Door de motor te wassen wrijf je hoe dan ook vuil over je motor uit, hierdoor krijg je kleine krasjes in je lak die weer kunnen zorgen voor roest of verdere lakschade
- Wanneer je na het wassen de motor niet beschermd zal je motor sneller vies worden en lastiger schoon te maken zijn.
Je motor beschermen is dus belangrijker dan het wassen. Daarbij is een goed beschermde motor ook veel eenvoudiger om te wassen.

Moderne motorlak is niet waterdicht, het is waterbestendig maar de porieen van lak zijn groot genoeg om water doorheen te laten komen. Het is dus absoluut nodig om wax aan te brengen, anders kun je roestbubbels krijgen.
Welke delen kun je in de wax zetten?
Je kunt wax voor veel meer gebruiken dan je zou denken. Ik gebruik het voor:
- Alle meegespoten delen, de tank, spatborden en het frame
- De meeste verchroomde delen. Mijn wielen en stuur zijn van chroom
- Glimmende plastic delen. De covers van mijn accu, olieresevoir en zekeringkast zijn van glimmend plastic. Deze delen poets ik ook met wax.
- Haal het zadel van je motor af en wax alle gespoten delen onder het zadel. Neem ook de metalen onderkant van het zadel mee.
Wat doe je met de delen waar je geen wax gebruikt?
Voor het motorblok gebruik ik droogsmeerspray. Dit is machine olie met teflon. Misschien heb je thuis een teflon pan, dan weet je dat daar niets aan plakt. De olie zorgt er voor dat alles beschermd is, de teflon zorgt er voor dat je geen aangekoekt vuil krijgt.
Gebruik geen reguliere wd-40, dat bevat namelijk geen teflon. Ook teflon spray werkt niet, dat bevat namelijk geen olie om het materiaal mee te voeden.
Droogsmeerspray is geschikt voor delen die warm worden. Er zal wel wat verdampen maar dat is geen probleem.
Wat voor wax op een motor?
Harde wax is de beste wax maar vloeibare wax is makkelijker aan te brengen. Welke wax het meest geschikt is ligt meer aan de gebruiker dan aan het product. De beste wax is de wax die je graag op je motor aanbrengt, Als je vloeibare of zelfs spray wax nodig hebt om dit voor elkaar te krijgen dan moet je dat kopen.
Als je wax uitzoekt kijk dan naar welk type wax er in zit. Carnauba wax is de hoogste kwaliteit wax die je kunt hebben. Binnen deze wax soort zitten echter ook nog verschillen. De T1 wax is de hoogste kwaliteit maar is meestal ook vrij duur.
Voordeel van de motor in de wax zetten
Wanneer je je motor in de was zet wordt je motor beschermd. De wax wordt namelijk hard waardoor deze de lak beschermd. Ook kan vuil minder makkelijk aan de motor hechten, tijdens je volgende was beurt zul je dus minder moeite hoeven doen om de motor schoon te krijgen.
Een bijkomend voordeel is de extra glans die je krijgt van wax. De wax kan kleine imperfecties in de lak maskeren. Zo zul je kleine krasjes na een wax beurt niet meer zien.
Wax vs polijsten
Het verschil tussen wax en polijsten is dat bij wax een laagje op de lak aangebracht wordt. Polijst middel is vloeibaar schuurmiddel. Bij polijstmiddel haal je dus de bovenste laag van de lak weg. Meestal is dat niet nodig en kun je met wax je motor weer mooi maken.