Motor onderhoud zelf doen

Een groot deel van het onderhoud van je motor is goed zelf te doen. Het scheelt je een hoop geld en zorgt er voor dat je een wat beter beeld krijgt van de machine war je op rijd.

Simpel motor onderhoud dat je zelf moet kunnen doen bestaat uit:

  • Ketting smeren en controleren (iedere tankbeurt of 500km)
  • Banden controleren en oppompen (iedere rit)
  • Olie vervangen (iedere 1500km tot 5000km of jaarlijks)
  • Remvloeistof controleren (iedere 1000km)
  • Remblokken controleren (iedere 1000km)
  • Verlichting controleren (iedere rit)
  • Bougies controleren (iedere 1000km)
  • Vorkolie vervangen (iedere 10.000km of 2 jaar)
  • Elektronica controleren (iedere 1000km)

Dus wil jij je onderhoud sneller, goedkoper en beter doen? Zorg dan dat je zelf een deel van het onderhoud oppakt. Zo weet je zeker dat je veilig en zeker op weg kunt.

Ketting smeren

Het smeren van je ketting is een van de makkelijkste klusjes die je kunt oppakken. Gelukkig is het heel eenvoudig zelf te doen.

Je hebt een paar dingen nodig:

  • Een borsteltje
  • Kettingspray
  • Ketting schoonmaakmiddel

Zet de motor op de middenbok. Verwijder de kettingkast. Zorg dat je een borsteltje bij de hand hebt om je ketting mee te poetsen.

Je kunt met kerosine, wasbenzine of zelfs diesel gebruiken. Thinner werkt ook perfect, het gaat er om dat je je ketting ontvet. Vervolgens poets je met de borstel je ketting helemaal schoon.

Gebruik een kettingspray naar keuze. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar muck off. Dit spul heeft namelijk uv kleurstof waardoor je met een uv lampje kunt zien of er nog voldoende kettingspray op je ketting zit. Draai je achterwiel tijdens het sprayen rond. Doe dit altijd met de hand, er zijn voldoende mensen geweest die een of meerdere vingers verloren hebben omdat zij een snellere manier bedacht hebben.

Nu je toch bezig bent kun je meteen de kettingspanning wijzigen. Op de meeste motoren moet je de ketting ongeveer 2 cm naar boven kunnen duwen.

Slijtage aan het tandwiel en aan je ketting controleer je door je ketting van het tandwiel af te trekken naar de achterkant van de motor. Zit hier speling dan wordt het tijd om nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting te bestellen.

Banden controleren en oppompen

Je banden zijn super belangrijk, ze kunnen je motor maken of breken. Bijna letterlijk want slechte banden zijn gevaarlijk.

De controle van banden doe je door naar het volgende te kijken:

  1. Zijn er droogtescheurtjes te zien? Droogtescheurtjes zijn een teken van een uitgedroogde band. Uitgedroogde banden zijn hard en hebben geen grip. Zie je droogtescheurtjes dan moet je absoluut niet doorrijden en direct nieuwe banden bestellen
  2. Hoe oud zijn de banden? Na ongeveer 5 jaar zijn banden aan het eind van hun levensduur. Je kunt de leeftijd van een band aflezen door naar de DOT code te kijken. Dit is een vijercijferige code. De eerste twee cijfers gaan over de productie week (van 1 tot 52) het derde en vierde cijfer zijn het productiejaar, bijvoorbeeld 18 voor 2018.
  3. Zit er voldoende profiel op de banden? Motorbanden moeten minimaal 1mm profiel hebben. Als je in de regen of bij slechter weer gaat rijden dan is vroegtijdig banden vervangen een goed idee. Meet de band op meerdere plekken.
  4. Zijn de banden nog rond? Banden waar veel snelwegkilometers mee gereden worden kunnen in het midden harder slijten dan aan de zijkant. De band wordt hier “vierkant” van. Wanneer je ziet dat de band afgevlakt is is het tijd voor een nieuwe. Vooral de achterband heeft hier last van.
  5. Zijn de banden gelijkmatig afgesleten? Wanneer je wat aggressief remt kun je een zaagtandprofiel krijgen op je voorband. Je motor gaat daar niet beter van rijden, mocht je dit zien dan kun je beter je banden vervangen.

Verder controleer je:

  • De bandenspanning
  • Velgen (zijn ze nog recht en niet beschadigd)
  • Heb je nog ventieldopjes?

Olie en filter vervangen

Olie bij een motor moet veel regelmatiger vervangen worden dan bij een auto. Dit komt omdat je motor vele hogere toeren draait maar ook omdat je simpelweg minder olie in je motor hebt.

Je olie vervangen is niet moeilijk. Je hebt een nieuw oliefilter en nieuwe olie en een opvangbak nodig. Welke olie je moet hebben is afhankelijk van je motor. Je kunt dit vinden in de handleiding van je motor. Ook zie je daar welk filter je nodig hebt.

  1. Laat de motor warm draaien, zo is de olie vloeibaarder en loopt deze makkelijker je motor uit. 5 minuutjes je motor laten draaien is meestal voldoende.
  2. Draai je carterplug uit je blok, laat de olie in een bak lopen. De olie kun je kwijt bij een autozaak of bij de vuilstort. Wacht tot er geen olie meer uit je blok komt.
  3. Verwijder het olie filter en monteer een nieuwe. Meetal kun je het oliefilter er gewoon af schroeven. Lukt dat niet dan kun je een filtertang gebruiken. Draai het nieuwe filter er op. Je kunt de o ring eerst invetten met wat olie, dan dicht deze beter af. let op dat je de oude o ring er uit haalt, deze kan namelijk bijven plakken. Als je een dubbele o ring op je oliefilter hebt dan gaat de boel lekken.
  4. Vul de olie bij. Draai natuurlijk eerst de carterplug terug in je blok, anders loopt je olie er onderaan weer uit. Zorg dat je de juiste olie gebruikt en kijk in het boekje van je motor hoeveel liter er in je motor gaat.
  5. Controleer het oliepeil, ook na de eerste rit, het kan zijn dat het oliepeil nog wat wijzigt (kan zakken maar kan ook stijgen) als je de motor even laat staan.

Remvloeistof controleren

Je remvloeistof moet helder zijn, een beetje als appelsap. Ook is het olieniveau belangrijk. Pas op met remvloeistof want als je het op je lak krijgt kun je je motor opnieuw laten spuiten.

Verwijder het dopje van het resevoir. Controleer of er geen vocht in de dop of in het rubber zit. Verwijder het rubber en kijk of het niveau nog op peil is.

Remblokken controleren

De dikte van de remblokken is van belang, als je te weinig materiaal op je blokken hebt gaan ze piepen, kun je schade aan je schijven veroorzaken en kan je remkracht minder worden.

De dikte van je remblokken controleer je door van bovenaf in je remklauw te kijken. Er zit een groef in je remblokken, Als je de groef in het midden niet meer ziet (meestal kun je van bovenaf kijken) dan is het tijd voor nieuwe blokken.

Ook als een van de twee blokken afgesleten is of als er een blok schuin afgesleten is is het tijd om naar het remsysteem te kijken. Schuin of ongelijkmatig afgesleten blokken kunnen duiden op een probleem in de remklauw. De zuigers kunnen bijvoorbeeld vast zitten. Dit zorgt voor verminderde remkracht en dus gevaarlijke situaties.

Verlichting controleren

Controleer alle verlichting op je motor:

  • Knipperlichten links/rechts
  • waarschuwingslichten
  • Dimlicht, grootlicht, stadslicht
  • Remlicht (zowel met de voorrem als met de achtterrem)
  • Kentekenverlichting

Nu je toch bezig bent kun je ook meteen de toeter even controleren.

Bougies controleren/vervangen

De bougies controleren doe je aan de hand van de kleur die deze hebben. Schroef je bougie uit de cilinderkop. Dit doe je het makkelijkst met een bougiesleutel.

Kijk welke kleur je bougie heeft. Idealiter zou je willen dat deze cappuccino bruin is.

Is de bougie zwart dan loopt je motor waarschijnlijk te rijk. Is de bougie wittig maar wel oud dan loopt je motor waarschijnlijk te arm.

Controleer ook of de bougies niet beschadigd zijn. Kijk naar het puntje (de electrode) en het witte gedeelte (de keramische isolatie). Let op scheurtjes of delen die afgebroken zijn.

Bougies zijn niet echt duur. Voor 20 euro heb je vaak een setje van 4. Bespaar hier dus niet op want slechte bougies geven hele rare problemen. Ik vervang mijn bougies iedere keer dat ik de olie vervang. Bij mij is dat iedere 2.000 km.

Vork olie controleren/vervangen

Als je geluk hebt kun je je vork olie heel eenvoudig vervangen. Simpelweg je motor op de middenbok zetten, de olie via de aftapplugs onderaan er uit laten lopen, een uurtje wachten (tussendoor nog wat pompen met je vering) en de juiste hoeveelheid (en type) olie per vork terug de vorken in gieten. Controleer als je klaar bent het gedeelte lucht dat er in je vork zit, dit moet aan beide kanten exact gelijk zijn.

In de meeste gevallen zul je niet zoveel mazzel hebben en moet je je hele voorvork van de motor af schroeven, op zijn kop houden en de olie er uit laten lopen.

Controleer als je dit doet direct hoe lang je veren in ontspannen toestand zijn. Kijk in het handboek of ze nog binnen de aanbevolen specificaties zitten of dat je deze moet vervangen.

Zekeringen en bedrading controleren

Tot slot kijk je nog even de zekeringen in je zekeringkast na. Controleer of je geen dorgebrande zekeringen hebt en of de zichtbare bedrading nog in orde is. Soms zijn zekeringen kapot zonder dat je dat door hebt, bijvoorbeeld van je kentekenverlichting of een ander deel van de motor waar je niet vaak naar kijkt.

Je kunt zekeringen doormeten of even er uit halen en tegen het licht houden.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen.