Op de meeste motoren zitten je handen direct in de wind. In de zomer is dat fijn maar zodra het wat kouder wordt zijn je handen de eerste plekken waar je serieuze issues krijgt met de temperatuur
Oxford grips zijn de meest populaire handvat verwarmers. Ze bestaan uit een controller waarmee je de warmte aanpast en een set handvaten. Een set kost 70-100 euro.
Er zijn naast de Oxford grips verschillende manieren om je handen warm te houden. Ook zijn er goedkopere varianten dan de Oxford heated grips.
Inhoudsopgave
Handvatverwarming kiezen
Wanneer je handvatverwarming gaat aanschaffen zijn er een aantal zaken waar je op moet letten. Er zijn verschillende producten op de markt die niet allemaal hetzelfde werken.
Hoe lang en dik zijn de bijbehorende handvaten? De pasvorm is erg belangrijk. Je kunt namelijk vaak niet een stuk van de handvaten af snijden om ze op maat te maken gezien er een verwarmingselement onder zit. Kijk dus naar de diameter van de handvaten en naar de lengte. Veel motoren hebben dopjes op het eind van het stuur. Die zorgen er voor dat grotere handvaten uberhoupt geen optie zijn.

Is het verwarmelement instelbaar? Veel goedkopere verwarmde handvaten hebben maar twee instellingen: aan of uit. Dit zorgt er voor dat je bij redelijk koud maar niet super koud weer continu de verwarming aan en uit aan het zetten bent. Duurdere oplossingen hebben vaak een aantal verschillende standen. Zo kun je als je een klein beetje koude handen hebt de verwarming een klein beetje aan zetten.

Kan de handvatverwarming zichzelf uitschakelen of op het contact geschakeld worden? Er is weinig vervelender dan op een koude winterdag naar huis moeten rijden en er achter komen dat je diezelfde ochtend vergeten bent om je handvatverwarming uit te zetten. Je motor zal dan niet meer starten omdat de accu leeg is. Sommige handvatverwarmings oplossingen hebben een ingebouwd mechaniek dat automatisch de verwarming uit zet wanneer er opgemerkt wordt dat de accu niet meer opgeladen wordt (wanneer de motor uit staat dus). Andere setjes kun je simpelweg aan een contactgeschakelde plus pool hangen.
Zit er een zekering in de bedrading? De bedrading van verwarmde handvaten bestaat meestal uit draden die naar het instel kastje gaan van beide handvaten en dan vanuit het instel kastje gaat een plus naar de pluspool van de accu en een min naar de minpool van de accu (of een geaard onderdeel van de motor). Het is belangrijk dat er ergens in deze draad een zekering zit. De zekering zorgt er voor dat bij kortsluiting brand vermeden wordt. De zekering zal doorbranden bij kortsluiting zodat er niet iets anders door brand. Je kunt je verwarmde handvaten natuurlijk ook aansluiten op een gezekerde bestaande draad.
Beste handvatverwarming
De beste handvatverwarming komt van Oxford. Oxford heated grips zijn er in verschillende varianten, van sport modellen tot tour modellen. De verschillen tussen de varianten zijn echter minimaal. Het verschil zit in het patroon en formaat op de handvaten. Technisch zijn alle varianten hetzelfde. Ook de controller die meegeleverd wordt is hetzelfde.
Formaat oxford grips
Oxford grips zijn er in verschillende maten. De langste grip is 138mm en de kortste grip inclusief bijsnijden is 110mm. Ook zijn er twee verschillende diktes. De meeste motoren hebben een stuur van 22mm maar Amerikaanse cruisers hebben vaak een 1 inch stuurbuis. Voor beide maten zijn grips beschikbaar. Als je de grips koopt kun je het best een setje kopen wat direct past en niet bijgesneden hoeft te worden. Gaat dat niet, koop dan hetgene dat het dichtst in de buurt zit.
Verschillende type oxford grips:
Naam | Lengte (mm) | Bijsnijden tot (mm): | dikte (mm) | Prijs (eur) |
Hotgrips Premium Touring handvatverwarming | 120 | 110 | 22 | 79,95 |
Hotgrips Premium Sports handvatverwarming | 123 | 114 | 22 | 89,95 |
Hotgrips Premium Adventure handvatverwarming | 132 | 122 | 22 | 89,95 |
Hotgrips Premium Cruiser handvatverwarming | 138 | 119 | 25,4 (1 inch) | 99,95 |
Goedkope handvatverwarming
Zijn de oxford handvat verwarmers te duur? Dan kun je voor een goedkopere variant gaan. In de meeste gevallen zul je dan verwarmings matjes onder je handvaten plaatsen. Deze kun je al voor een paar tientjes kopen.
Het nadeel is dat de meeste van deze verwarmings elementen een stuk minder uitgebreide controller hebben. Meestal heb je de keuze tussen aan of uit. Daarbij zullen de handvatverwarmers zichzelf niet uitschakelen als je de motor parkeert.
Het voordeel is dat je je originele handvaten kunt blijven gebruiken en dat ze passen onder vrijwel ieder handvat, ook als je dus een stuur hebt dat een formaat heeft waar de oxford grips niet omheen passen.
Een stuurverwarmer setje koop je eenvoudig op aliexpress of een andere chinese webwinkel. In Nederland zijn ze ook wel te verkrijgen maar betaal je wel vier keer zo veel. Het is een soort matje wat je onder je handvaten plaatst. Je plakt het verwarmingsmatje op je stuur en zet je bestaande handvaten daar overheen. Daarna is het een kwestie van de bedrading aansluiten (het liefst op een contactgeschakelde, gezekerde stroombron).
Handvatverwarming monteren
De montage van handvatverwarmers is vrij eenvoudig. Je hebt er ongeveer een uur voor nodig. Een set schroevendraaiers, tie rips en een ratel set helpen bij de installatie.
Benodigde tijd: 1 uur
Handvatverwarming monteren
- Verwijder de oude handvaten
Het verwijderen van handvaten kan heel eenvoudig gaan maar meestal valt dit klusje flink tegen. Het makkelijkst is als je perslucht hebt. Zorg dat je je handvat een klein beetje op tilt en de perslucht slang er tussen zet. Nu kun je lucht tussen het handvat en het stuur gebruiken om het handvat als een soort ballon op te blazen. Tijdens het blazen zit er lucht tussen je handvat en je stuur waardoor je deze er zo af trekt.
Als je geen perslucht hebt kun je ook wd40 of siliconen spray tussen je handvat spuiten. Vervolgens draai je je handvat van je stuur af.
Je kunt de handvaten met een fohn wat opwarmen. Warm rubber is iets soepeler. Dit kan net het kleine beetje zijn wat nodig is om je handvaten er vanaf te krijgen.
Lukt dit allemaal niet dan kun je je handvat in de lengte doorsnijden met een stanly mes. - Maak het stuur schoon
Verwijder oude lijmresten of oud tape wat op je stuur zit als dit niet meer goed is. Je kunt hier voor sticker verwijderaar gebruiken. Doe je dit niet dan kan het zijn dat je nieuwe handvaten te los zitten.
- Plaats de nieuwe handvaten
De nieuwe handvaten maak je eerst op maat. Kijk hoe lang je oude handvaten waren en snij eventueel je nieuwe op maat. Gebruik hier voor een nieuw mesje. Zo kun je zo nauwkeurig mogelijk snijden.
De nieuwe handvaten gaan meestal redelijk makkelijk op je stuur. Test eerst of ze goed zitten. Kijk of je alles nog goed kunt bedienen. Meestal komt er een kabel uit de handvaten, deze mag niet in de weg zitten van je koppeling of rem. Kijk ook of je het gas nog goed kunt bedienen. Zodra je de stand bepaald hebt ga je pas verder.
Daarna doe je een paar druppels seconde lijm op je stuur en schuif je je nieuwe verwarmde handvaten er op. De lijm moet meestal 24 uur uitharden. Pas na die uithard periode heeft de lijm zijn maximale kracht.
TIP: Kom je er met de kabels niet uit? Kijk dan of de handvaten misschien op zijn kop gemonteerd moeten worden. De letters zitten dan op zijn kop maar de kabel komt wel bovenaan uit, dat kan prettiger zijn. - Plaats de controler
De controler monteer je meestal op je stuur. Er zit vaak een bijgeleverd beugeltje bij zodat je deze vast kunt maken. Monteer de controler zo dat je de rest van je knoppen nog goed kunt bedienen. Let ook op dat je je toerenteller en kilometerteller niet verbergt achter de controler. In de meeste gevallen zet je de controler links op je stuur.
- Sluit de electronica aan
Sluit eerst de twee handvaten aan op de controler. Vervolgens sluit je de controler aan op je accu. Zorg dat je de kabels over de bestaande kabelboom laat lopen, zo kun je alles makkelijker netjes maken in de volgende stap. De oxford grips hebben een ingebouwde zekering in de bedrading. Je hoeft deze dus niet aan te sluiten op je zekeringskast. Ook schakelen ze zichzelf uit wanneer je niet meer rijd. Je kunt ze dus direct op de accu aansluiten.
- Maak de bekabeling netjes
Met tie rips kun je alle bekabeling aan je bestaande kabelboom vastmaken. De tie rips hoef je niet super strak vast te maken, gewoon vast genoeg zodat ze niet meer heen en weer kunnen.
Handvatverwarming of verwarmde handschoenen?
Naast handvatverwarming kun je natuurlijk ook je handen warm houden met verwarmde handschoenen. Dit heeft wat voordelen maar ook zeker wat nadelen.
Voordelen van verwarmde handschoenen zijn dat de verwarming van bovenaf komt. Dit zorgt er voor dat de bovenkant van je hand (het gedeelte dat in de wind zit) altijd lekker warm is. Een effectievere methode dus. Daarbij geven de handschoenen ook warmte als je niet op je motor zit. Bijvoorbeeld tijdens het losmaken van je slot, verwijderen van je motorhoes of tijdens het tanken.
Nadelen van verwarmde handschoenen zijn er ook zeker. Het grootste nadeel is dat de handschoenen een accu hebben die je moet opladen. Vergeet je dit? Dan kom je aan met bevroren handen. Daarbij hebben de handschoenen over het algemeen een accuduur van 2-4 uur. Meestal is dit voldoende maar als je de handschoenen op een koude dag op maximale warmte zet en bijvoorbeeld meer dan een uur heen, en meer dan een uur terug moet rijden dan kan het zijn dat de handschoenen leeg zijn voordat je je bestemming hebt bereikt.
Er zijn ook handschoenen die je aan je motor vast maakt. Het voordeel daar van is dat je motor stroom aan de handschoenen kan geven. Het nadeel is dat je tijdens een val vast zit aan je motor met je handschoenen.
Nog een nadeel is dat de hanschoenen vaak een stuk zwaarder zijn dan gewone handschoenen. Er zit namelijk een accu aan die op je pols zit.
Prijzen verwarmde handschoenen
Tot slot zijn verwarmde handschoenen vaak veel duurder. Prijzen van 200 euro of meer zijn meer regel dan uitzondering. Extra accu’s zijn vaak 50 tot 100 euro. Een extra lader voor bijvoorbeeld op je werk kost je nog wat extra.
Zijn verwarmde handvaten beter dan verwarmde handschoenen?
Ja en nee. Verwarmde handschoenen zijn beter in het verwarmen van je handen maar zijn ook duurder, zwaar, en hebben een gelimiteerde accuduur (of zorgen er voor dat je handschoenen met een kabel vast zitten aan je motor).
Verwarmde handvaten hebben als voordeel dat je langer door kunt rijden met je zomer of mid season handschoenen. Persoonlijk vind ik dat het grootste voordeel. Rijden met winterhandschoenen is niet prettig omdat deze vaak erg dik zijn. Hierdoor voel je veel minder goed je motor aan. Wanneer je handvat verwarming op je motor hebt kun je makkelijk met 10 graden celsius nog een ritje maken met je zomerhandschoenen.
Veelgestelde vragen
De meest populaire handvatverwarming komt van Oxford. Dit kost 79 tot 99 euro. Installatie duurt ongeveer een uur.
Nee, handvatverwarming is niet beter, wel goedkoper en makkelijker omdat je accu’s niet op hoeft te laden. Daarbij zorgt handvatverwarming er voor dat je langer met zomer handschoenen door kunt blijven rijden.
De goedkoopste manier is om een verwarmingsmatje van aliexpress te halen. Deze kun je onder je huidige handvat plaatsen