yes, je hebt een oldtimer gekocht! gefeliciteerd, een tijdje geleden zat ik in dezelfde situatie, op zoek naar een oldtimer verzekering. Hoe het met het verzekeren van een oldtimer zat was mij niet helemaal duidelijk, daarom heb ik alles uitgezocht, van prijzen tot wat wel en juist niet moet.
Een motor van meer dan 20 jaar oud kun je als oldtimer verzekeren. Dit scheelt je een hoop verzekeringskosten. Er wordt bij een verzekeraar vanuit gegaan dat je niet meer dan 7500km/jaar rijd. Rij je meer dan moet je een reguliere verzekering hebben.
Een oldtimer verzekering is niet in alle gevallen mogelijk. Lees de regels dus even goed door voordat je een verzekering afsluit. Zo voorkom je dat je helemaal niet gedekt bent in het geval van schade
Wanneer kun je een oldtimerverzekering voor je motor afsluiten?
De oldtimerverzekering, zowel voor auto’s als motoren is bedoeld voor motoren die als hobby voertuig gebruikt worden. Omdat deze machines veel minder kilometers maken en niet dagelijks gebruikt worden is de verzekeringspremie een stuk lager dan een reguliere verzekering.
Je motor kun je als oldtimer verzekeren wanneer deze:
- Ouder dan 20 jaar is. Motoren die nieuwer dan 20 jaar zijn zijn automatisch geen oldtimer. Dit betekend dus dat sommige youngtimers niet als oldtimer verzekerd kunnen worden. Alle motoren die de oldtimer of youngtimer status bereikt hebben kun je als oldtimer verzekeren.
- Niet als hoofdvoertuig gebruikt wordt. Naast de motor moet je nog een ander voertuig hebben dat je als hoofd voertuig gebruikt. Dat kan een andere motor zijn maar kan ook een motor zijn.
- Hobbymatig (niet zakelijk) gebruikt wordt. Motoren die op naam van een bedrijf staan kunnen niet als oldtimer verzekerd worden.
- Minder dan 7500km per jaar. Als je meer dan 7500 km rijd wordt je motor niet meer als hobbyvoertuig gezien. Vaak krijg je nog iets korting (zo’n 10%) als je je motor minder dan 5000km/jaar gebruikt. Ter referentie, je kunt iets meer dan 30 dagen per jaar 150km rijden.
Type verzekering voor je oldtimer
Als je je motor gaat verzekeren dan heb je drie opties:
- wa verzekering
- wa+ verzekering
- All risk verzekering
Een WA verzekering zorgt er voor dat de schade van de tegenpartij gedekt wordt als het jou schuld is. Je hebt altijd een eigen risico maar de rest wordt door de verzekering betaald.
Een WA+ verzekering dekt je ook in het geval van noodweer ruitschade en diefstal. Als je een aanrijding krijgt wordt je eigen schade alleen niet gedekt.
Een all risk verzekering dekt ook je eigen schade bij een aanrijding, bij vernieling of als je per ongeluk een paaltje meeneemt tijdens het inparkeren. Dit is dus de meest uitgebreide verzekering die je kunt hebben.
Daarnaast heb je nog de keuze voor een inzittende verzekering, no claim verzekering, pechhulp en rechtsbijstand. Controleer altijd of je niet zelf deze zaken al hebt. Rechtsbijstand kun je bijvoorbeeld ook bij het afsluiten van een betaalrekening aanvinken.
Waarde van een oldtimer
Als je je oldtimer verzekerd, zeker als je een all risk verzekering neemt is het handig om je oldtimer te laten taxeren.
Als je je motor laat taxeren dan laat je de waarde van het voertuig vaststellen. Als je motor nog in goede staat is is dat zeer de moeite waard. De taxatiewaarde kan makkelijk het tienvoudige zijn van de waarde die verzekeraars normaal uitkeren.
Dagwaarde
Doe je dit niet dan krijg je de dagwaarde, dat betekend dat je waarschijnlijk een paar honderd euro krijgt. Er wordt bij het berekenen van de dagwaarde rekening gehouden met de catalogus waarde en de afschrijving. Een eventuele waardestijging doordat de motor oud en uniek is wordt niet meegenomen in de dagwaarde.
Hoe taxeer je een oldtimer?
Een oldtimer kun je niet zelf taxeren. Dit moet je door een taxonoom laten doen, een externe expert die weet wat de marktwaarde, vervangingswaarde en waarde van eventuele modificaties is.
Factoren die de waarde bepalen zijn:
- Restauraties
- De optische staat van het voertuig
- Technische staat van de motor
- Modificaties
Na de taxatie krijg je een rapport waarmee je naar de verzekering kunt gaan. Dit rapport is meestal 2 tot 3 jaar geldig, daarna zul je de motor opnieuw moeten laten taxeren.
Het taxeren van een oldtimer kost 100 tot 200 euro en duurt ongeveer een uurtje. Als je een taxateur naar je toe laat komen kun je wat reiskosten verwachten.
Wanneer moet je je motor verzekeren?
Je motor moet verzekerd zijn als deze op naam staat en niet geschorst is. Dat betekend dus dat jij verzekeringsplicht hebt vanaf het moment dat je de motor overschrijft.
Je kunt een bekeuring krijgen voor onverzekerd rondrijden, of je nu rijd of niet. Er wordt periodiek een automatische check gedaan op actieve kentekens en de verzekeringsstatus van deze voertuigen. Ook als je je motor niet op de openbare weg geparkeerd hebt en er niet op rijd kun je dus een bekeuring krijgen.
Veelgestelde vragen over motor oldtimer verzekeringen
Een motor moet 20 jaar zijn om als oldtimer verzekerd te kunnen worden.
Je hoeft je motor niet te taxeren maar als je een all risk verzekering neemt dan wordt het wel aantrekkelijker om je motor te laten taxeren. Je krijgt dan namelijk de taxatiewaarde uitbetaald in plaats van de dagwaarde. De taxatiewaarde is in de meeste gevallen hoger, zeker als je oldtimer in goede staat is.
Ja, meestal wel. Je mag je oldtimer namelijk niet als hoofd of dagelijs vervoersmiddel gebruiken. De kilometerlimiet van 7500 zorgt daar voor