Wil je een motor voor woon werk verkeer of wil je je als eerste motor direct een super comfortabele cruizer? Of ben jij een beetje klaar met je supersportmotor in het dagelijkse verkeer? In dit artikel laat ik je zien welke motoren je uit kunt kiezen
De meest comfortabele motoren zijn allroad motoren of cruizers. Deze motoren hebben een prettige zithouding, voldoende vermogen en ruimte om spullen mee te nemen.
Of een motor comfortabel is is voor een flink deel afhankelijk van de zithouding. De motor moet dus bij jou passen. Een motor die niet bij je past zal nooit een comfortabele motor worden. Waar je op moet letten weet je na het lezen van dit artikel
Wat maakt een motor comfortabel?
Wanneer je op internet kijkt zul je lezen dat iedereen zijn eigen motor de beste motor ooit vind. Tuurlijk, het is te doen om naar zuid spanje te rijden met een supersport motor maar je zult vrij beurs aan komen. Hetzelfde geld als je met zo’n motor dagelijks naar kantoor moet rijden. Een sportievere motor gaat je dan waarschijnlijk snel tegenstaan.
De juiste zithouding
Comfort zit voornamelijk in de zithouding. Hoe rechter op je zit hoe comfortabeler de motor is. De motor wordt hier wel minder sportief van. Een licht naar voren gebogen houding is op de snelweg prettig als je geen windscherm hebt, je wordt dan namelijk door de wind wat tegengehouden.

Het zadel speelt een grote rol in de zithouding. Niet alleen moet het zadel groot en zacht genoeg zijn, de vorm is ook erg belangrijk. Er zijn zadels met steun voor de rug, of zelfs halve fauteuils op sommige cruizers.
Het stuur
Het stuur speelt een grote rol bij het comfort van een motor. Een te laag stuur is sportief maar geeft je beduidend minder comfort. Ook niet juist gepositioneerde handvaten, koppeling en rem hendels zorgen voor een vermoeiende rit. Tot slot maakt de dikte van het stuur en de handvaten uit. Over het algemeen zijn dikkere handvaten comfortabeler dan dunne handvaten
Bescherming tegen de elementen
Verder is bij comfort de bescherming tegen de elementen van groot belang. Bescherming tegen de elementen krijg je door een windscherm op je motor te plaatsen. Je zult nooit alle wind om je heen kunnen blazen maar een windscherm zorgt er voor dat je het grootste gedeelte van de wind kwijt bent.

De positionering, vorm en hoogte van een windscherm zijn heel belangrijk. Windschermen komen er grofweg in vier maten.
- Je hebt een klein instrumenten cluster schermpje. Hier zul je e een klein beetje bescherming van krijgen, voornamelijk op je buik en misschien je borst.
- Half windscherm waar je wel nog overheen kunt kijken, hierdoor zit je redelijk uit de wind. Alleen je helm is nog in de wind. Je kunt echter vrij turbulente lucht krijgen als je je windscherm te schuin of te recht op zet.
- Een volledig windscherm. Dit is meestal een windscherm waar ook je handen uit de wind zijn. Meestal kijk je door het windscherm in plaats van er overheen. Zo ben je vrijwel helemaal uit de wind
- Volledige kuip is de meest comfortabele optie. In een kuip zitten ook je benen uit de wind. Kuipjes zijn meestal ook gemaakt in een windtunnel om turbulente lucht zo veel mogelijk tegen te gaan.
Naast een windscherm kun je ook je motor met extra opties wat comfortabeler maken. Denk bijvoorbeeld aan handvatverwarming en zadel verwarminig voor in de winter. Ook cruise control en bluetooth voor muziek en navigatie kunnen de rit aangenamer maken.
Geluid
Herrie op de motor is super vermoeiend. Uiteraard helpen een goeie helm en een set oordoppen hier tegen maar ook een stillere motor kan heel erg schelen. Motoren met minder luide uitlaten en een grotere motorinhoud zijn over het algemeen prettiger om te rijden, zeker als het om langere afstanden gaat
Trillingen
Voor de meest comfortabele rit wil je eigenlijk geen een of twee cilinder. Deze motoren zijn namelijk (met een enkele uitzondering daar gelaten) een stuk trillings gevoelliger. Trillingen kunnen ook van banden, velgen of uit de ophanging komen. Een te strak afgestelde motor met harde veren of te harde demping is ook erg vermoeiend. Ieder hobbeltje in de weg zul je voelen.
De meest comfortabele motortypes
De meeste mensen die naar een comfortabele motor op zoek zijn zoeken zo’n motor om mee op vakantie te gaan of te gebruiken voor woon werk verkeer. Wat de reden ook is, er zijn een hoop modellen beschikbaar.
Allroad motoren
Allroad motoren zijn motoren waar je eigenlijk alles mee kan. Ze gedragen zich prima op de weg maar kunnen ook gebruikt worden om van de gebaande paden af te gaan. Hoewel de prestaties in de modder minder goed zijn dan van bijvoorbeeld een dirtbike kun je toch nog een eind komen.
Omdat de motoren hoog op hun poten staan, grote wielen hebben en een lange veerweg hebben zijn ze perfect geschikt om comfortabel op te rijden. Met een flink windscherm of zelfs een hele kuip zit je ook nog eens uit de wind.
BMW GS
De populairste allroad motor is de BMW GS lijn. BMW bracht met de R80 g/s de eerste allroad motor op de markt. Het doel was om een motor te produceren waarmee je offroad kon rijden maar waarmee je ook naar je offroad plek kon rijden. De motor moest dus op de weg en in de modder goed presteren.

De bmw GS 1200 en GS 1250 zijn motoren die je vaak tegen komt op straat. Veelal met een hoop koffers zodat er flink wat spullen meegenomen kunnen worden.
Er zijn ook lichtere varianten van deze serie motoren verkrijgbaar. Deze motoren heten F. Er is momenteel een F850, en een F750. Voor beginners is er de G 310
Suzuki V-strom
Suzuki v-strom is een wat sportievere allroad motor. Deze motoren komen standaard ook niet met offroad banden maar hebben wel vergelijkbare capaciteiten. De v-strom is beschikbaar in een 650 of 1000 uitvoering.
Het voordeel van de V-strom is dat deze al een tijdje op de markt is. Ook als je dus een wat beperkter budget hebt is deze motor een optie. Je kunt een 650 uit 2003-2005 al voor 2500 euro aanschaffen op marktplaats. Een wat netter exemplaar met minder kilometers kun je voor ongeveer 5000 euro kopen.
Triumph tiger
Bij het britse triumph kun je nog terecht voor de tiger. Wederom een motor die echt alles kan. Waar de v-strom meer een tour motor is kun je met de triumph daadwerkelijk offroad rijden. De 900werd in 1993 geintroduceerd en kun je dus voor niet al te veel geld op marktplaats kopen. Later kwamen er meer motorformaten. De zwaarste is een 1200.

Adventure motoren
Adventure motoren zijn meer gericht op offroad rijden dan op dagelijks op de weg rijden. Deze motoren kun je met gemak een paar honderd kilometer door de bergen, door een woestijn of door de modder rijden. Het zijn capabele machines die er voor zorgen dat jij zo makkelijk mogelijk van a naar b komt. Zelfs als er tussen deze twee punten geen weg ligt.
Honda africa twin
De africa twin is de “oer” adventure motor. De motoren worden al sinds 1988 geproduceerd maar dat betekend niet dat je een oud barrel kunt kopen voor weinig. De africa twin (zeker de wat oudere) zijn in waarde aan het stijgen. Een fatsoenlijke africa twin uit 1988 of 1989 kost al snel 5000+ euro.
Een africa twin is een perfecte reisgenoot. Wil je naar de andere kant van europa touren en weet je niet wat je onderweg tegen zult komen dan is de kans groot dat je het red op een africa twin. Voor dagelijks woon-werk verkeer is de motor ook prima maar zul je op een echte allroad motor wat lekkerder zitten.

Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Honda goldwing
De goldwing is de meest bekende touring motor. Waar de motor vroeger vooral een soort schip op de weg was zijn de huidige modellen een stuk sportiever geworden.
Vooral als je lange stukken snelweg wil rijden zijn deze motoren perfect. Je zit nagenoeg uit de wind, hebt cruise control, alles kun je verwarmen, de motoren hebben een achteruit versnelling en voldoende ruimte om spullen mee te nemen.
Bochtenwerk kan op de goldwing ook nog wel redelijk maar zodra de weg onverhard wordt zal de rit wat lastiger worden.
Een nieuwe goldwing kost ongeveer evenveel als een nieuwe auto en ook wat oudere goldwings zullen al snel richting de 10.000 euro gaan.
Goldwings hebben geweldige motoren, het geluid is prachtig omdat deze motoren zes cilinders hebben
BMW K1200LT/GT, K1300GT, K1600GT
De BMW K lijn heeft voldoende modellen om uit te kiezen. De K serie heeft net als de goldwing een zes cilinder waardoor de motor voldoende kracht heeft en prachtig klinkt. De K lijn is te zien als de straat/grand tourer versie van de GS lijn.
De motoren uit de BMW K serie zijn krachtig, snel en rijden perfect. Ze zijn iets sportiever dan een Goldwing waardoor het bochtenwerk wat leuker is. Ook kun je een oudere (Bijvoorbeeld ex. politie) motor kopen voor een stuk minder dan een goldwing.
Yamaha FJR 1300

De sportieve tour motor van Yamaha voor een knap prijsje. In de afgelopen 20 jaar is de FJR niet echt aangepast, niet dat dat nodig is want een model uit 2001 ziet er nogsteeds voor zijn leeftijd prima uit.
Een exemplaar met wat hogere kilometerstand kun je al voor 2500 euro aanschaffen. Wil je een lagere kilometerstand dan zul je hard moeten zoeken, de meeste oudere FJR’s hebben namelijk flink wat kilometers gelopen.
Cruiser/chopper
Wil je een lange afstand rit in Amerika maken? Dan ontkom je bijna niet aan een cruiser. De grote v-twin motoren hebben gigantische hoeveelheden koppel waardoor je altijd voldoende vermogen hebt. De motoren zijn groot, lang, laag maar ook zwaar.
Harley Davidson

Als je het over grote amerikaanse motoren hebt dan ontkom je niet aan harley davidson. Zo goed als alle motoren van harley zijn groot zwaar en werken perfect voor een flinke reis. Met veel koppel hoef je de motor nooit in de toeren te jagen.
Welk model je neemt is afhankelijk van je wensen maar vooral ook van je budget, harleys worden namelijk snel duur. Ook een oudere harley kopen schiet je niet veel mee op. Ze behouden hun waarde namelijk erg goed. Er zijn hele boekwerken geschreven over welke harley je moet kopen. Zelf zou ik voor een sportster gaan en er een windscherm op zetten.
Suzuki VL
Voor minder geld dan een harley davidson koop je een suzuki. De motoren zijn technisch vaak beter (hoewel je dat eigenlijk niet hardop mag zeggen). Het onderhoud is goedkoper, de onderhoudsintervallen zijn goedkoper en ook als er iets stuk gaat is een reparatie een minder groot probleem. Daarbij is de aanschafprijs een stuk lager, vaak ongeveer de helft van wat je voor een HD betaald.
De prestaties op de weg zijn ook vaak beter. HD houd vast aan oudere techniek, misschien door een gebrek aan innovatie maar de wensen van hun klanten kunnen ook een rol hier in spelen. op japanse motoren zie je vaak modernere techniek.
Je huidige motor comfortabeler maken
Heb je al een motor en mag je van je partner niet nog een extra motor aanschaffen? Dan kun je natuurlijk je huidige motor comfortabeler maken.
- Om langer door te kunnen rijden in de winter is een setje verwarmde handvaten een welkome aanpassing. Je kunt het artikel over verwarmde handvaten lezen dat we eerder schreven.
- Ook het monteren van een windscherm helpt bij het comfortabeler maken van je motor. Een windscherm moet echter wel precies goed zitten. Als hij te recht op staat of een te grote hoek heeft zul je turbulente lucht op je krijgen. Dat werkt alleen maar extra vermoeiend.
- Handkappen helpen je handen te beschermen tijdens een val maar zorgen er ook voor dat de wind van je handen af geduwd wordt. Dit rijd een stuk comfortabeler.
- Voor veel motoren kun je cruise control inbouwen. Je kunt een aftermarket setje kopen of een grip lock aanschaffen. Zo hoef je je gas niet vast te houden als je lange stukken dezelfde snelheid rijd.
- Zorg dat je bediening op de juiste plek zit. Een te hoog of te laag koppeling of remhendel zorgt voor extra druk op je polsen. Je kunt gemakkelijk pijn hier van krijgen. Ook de stand van je stuur is heel belangrijk. Idealiter zou je je hand niet hoeven te verplaatsen om je rem of koppeling te bedienen. Ook zouden je knokkels in lijn met het stuur moeten lopen.
- Tassen of koffers zorgen er voor dat je geen rugzak op hoeft om je spullen mee te nemen. In de meeste gevallen ruineren tassen en zeker koffers het uiterlijk van een motor maar als je vaak op pad bent en lange afstanden moet rijden is het wel heel prettig. Soms kun je een klein tasje kopen dat bijvoorbeeld ter hoogte van je olietank zit, dat kan er nog best stoer uitzien. Zeker als je een naked of wat oudere motor hebt.
