Allroad motor kiezen

Allroad motoren zijn geweldige machines die zowel op de weg als in slechter terrein goed werken. De vraag is alleen, welke moet je kopen?

Allroad motoren zijn gemaakt om op de weg maar ook offroad goed te presteren. Allroad motoren zijn vaak krachtig, comfortabel, hoog en relatief zwaar.

Er zijn tientallen verschillende allroad motoren beschikbaar, voor A1, A2 maar ook zwaardere motoren. Ook zijn er in iedere prijs range verschillende modellen beschikbaar. Welke bij jou past weet je na dit artikel!

Allroad motoren

Een allroad motor lijkt de perfecte motor. Allroad motoren hebben namelijk alles. Of je nou woon werk verkeer gaat doen, een roadtrip gaat maken of sportief wil rijden een allroad motor kan het allemaal.

Dit is de reden waarom een allroad motor voor veel motorrijders hun derde motor is. De eerste motor is vaak een wat lichter exemplaar, soms een A1 of A2 motor. De tweede motor is een zware motor. De derde motor is vaak een alleskunner die wat snelheid betreft ergens tussen de supersport en de A1 of A2 motor in zit.

De belangrijkste kenmerken van allroad motoren zijn:

  • Comfortabele zithouding
  • Veel bagageruimte
  • Hoge bodemvrijheid
  • Windscherm
  • Zwaar
  • Voldoende vermogen (meestal 100pk+)
  • Banden die on en offroad geschikt zijn

Allroad motoren zijn er in wat verschillende configuraties. De een is meer geschikt voor offroad rijden en de ander is geschikter voor dagelijks gebruik op de normale weg. Dit komt omdat er verschillende tactieken zijn bij het ontwerpen van een allroad motor. Sommige fabrikanten gebruiken een offroad motor als basis. De motor wordt vervolgens meer voor straat gebruik geschikt gemaakt. Andere fabrikanten gebruiken een wat sportievere motor als basis. Deze motoren worden vervolgens voorzien van een hogere bodemvrijheid, zachtere vering en een comfortabel zadel.

Alle allroad motoren hebben een redelijk comfortabele tot zeer comfortabele zithouding. Ook hebben ze een hoge bodemvrijheid. Dit is nodig voor offroad rijden, zo kan de motor makkelijker over obstakels. De veerweg is over het algemeen vrij lang, dit zorgt er voor dat de motor minder sportief wordt maar wel erg prettig over hobbels rijd.

Veel allroad motoren hebben de mogelijkheid om koffers aan de motor te hangen. Sommige motoren worden zelfs vanuit de fabriek met koffers geleverd. Dit helpt de motor een alleskunner te maken. De topbox kan vaak een helm in, de zij koffers kun je bijvoorbeeld je motorkleding of benodigdheden voor woon werk verkeer in meenemen.

Dualsport motoren

Wil je een wat lichtere motor dan kun je voor een dualsport gaan. Dualsport motoren zijn over het algemeen wat lichter en meer offroad georienteerd. Dualsport motoren kun je zien als een offroad motor die ook geschikt is voor op de weg.

Dualsport motoren zijn over het algemeen lichter. Dit komt omdat offroad motoren gemaakt zijn om zo licht mogelijk te zijn, hierdoor kun je ze makkelijker door de bagger trekken.

Dualsport motoren hebben van origine ook een 1 cilinder motor, net als de oude dirt bikes. Er zijn tegenwoordig dualsport motoren met tweecilinders.

Verder hebben dual sport motoren vaak spaakwielen, een 21 inch wiel voor, hoge bodemvrijheid, kleine tank en vlak zadel. Dit allemaal om de motor offroad beter te kunnen gebruiken.

Voordelen van dual sport motoren

Dualsport motoren zijn offroad meestal beter dan allroad motoren. Het lagere gewicht in combinatie met hoge bodemvrijheid zorgen er voor dat je veel verder komt in het veld.

Dualsport motoren zijn vaak erg stevig. Ze hebben beschermende platen om de motor, uitlaat en radiator te beschermen. Als je de motor laat vallen of vast komt te zitten op stenen is de kans op schade veel kleiner.

Door de lange veerweg zijn dualsport motoren in de stad ook heel goed te gebruiken. Stoepjes meepakken, hard over drempels rijden of slecht asflat is geen probleem.

Nadelen van dual sport motoren

Helaas zijn er vrij veel nadelen aan dualsport motoren. Ze zijn vaak veel minder geschikt voor op de snelweg, hebben weinig luxe aan boord en hebben vaak aggressieve offroad banden. Ook sportief op de weg rijden is vaak niet echt een optie.

Populairste allroad motoren

Er zijn eigenlijk vijf motoren die op je lijstje moeten staan als je gaat shoppen voor een allroad adventure motor.

  • BMW R1200GS
  • Yamaha XT 1200 Tenere
  • Honda Africa twin CRF 1000
  • Suzuki V-Strom DL1000
  • Triumph tiger 1200

Uiteraard kun je ook bij KTM, Ducati Kawasaki of Aprilla terecht maar houd er rekening mee dat 80% van de allroad motoren die verkocht worden een van (of een variant van) de 5 bovengenoemde motoren zijn. Het tweedehands aanbod zal ook groter zijn.

BMW

De populairste alleskunner is de BMW GS serie. De BMW R80 G/S was de eerste allroad motor ooit. Hoewel niemand het idee had dat het een succes zou worden is het GS model inmiddels uitgegroeid tot een van de bellangrijkste modellen van BMW.

De GS is er in verschillende uitvoeringen. Wil je een nieuwe GS kopen dan heb je keuze uit een aantal verschillende:

  • GS1250
  • GS850
  • GS310

KTM

Ook KTM heeft een flinke hoeveelheid allroad motoren in het gamma. KTM staat bekend om zijn offroad motoren maar maakt ook sport en zelfs supersport motoren.

Populaire modellen zijn de KTM 790 Adventure en de 1290 Adventure. Ben je op zoek naar iets lichters dan zou je kunnen kijken naar een KTM 390 Adventure.

Ducati

Liever een italiaanse machine? Ducati heeft een Multistrada 1260 Enduro touring. Deze motor is meer straat georienteerd en heeft gigantisch veel vermogen. Het is een prettige machine om vele kilometers mee af te leggen.

Is een 1260 iets te veel voor je dan kun je nog voor de multistrada 950 gaan. Deze machine is bijna 10.000 euro goedkoper als je hm nieuw aanschaft maar heeft natuurlijk wel wat minder vermogen.

Honda

Honda maakt al sinds jaar en dag een Africa twin. De africa twin is inmiddels gegroeid van 650 naar 1000cc. Daarmee is het vermogen sinds 1988 gestegen van 50 naar meer dan 100pk.

De africa twin is eigenlijk geen echte Allroad motor. Het is veel meer een Adventure bike dan een Allroad motor. Toch haalt de africa twin dit lijstje omdat het een motor is die ook op de weg prima gebruikt kan worden. Waar de motor echt tot zijn recht komt is in het zand.

Triumph

Een serieuze concurrent van de BMW GS komt van triumph. De Triumph tiger serie is er in een 800, 900 of 1200cc variant. Triumph belooft dat de motoren op hun plaats zijn op onverharde wegen en op de weg. De motoren hebben allemaal 3 cilinders met veel koppel onderin. Ook produceren de dricilinders een prachtig geluid.

Yamaha

Yamaha heeft al sinds 2010 de XT1200z op de bestellijst staan. De motor heeft iets meer dan 100pk en is lichter dan motoren van de concurrentie.

Sinds kort heeft deze motor ook een kleiner broertje gekregen, de Tenere 700 (of t700 in het kort). Deze lichtere motor (204 kg rijklaar) heeft 54 pk. Hiermee is de motor ook met een A2 rijbewijs te rijden.

Beste dualsport tot 2000 euro

Voor 2000 euro kun je niet echt veel kopen in dit segment. Je kunt er in elk geval vanuit gaan dat je motor van voor 2005 is. Ook koop je voor dit bedrag niet de zwaarste dualsport motoren. Houd dus rekening met een cilinderinhoud van minder dan 1000cc.

Als je in deze categorie gaat shoppen dan kun je het beste kijken naar:

  • Kawasaki KLR 650. Deze motoren zijn niet stuk te krijgen maar in nederland lastig te vinden. Je zult dus allicht uit moeten wijken naar Duitsland, daar is het aanbod groter.
  • Triumph tiger 995. Als je goed zoekt kun je waarschijnlijk wel een goedkope triumph tiger vinden. Je kunt je oekopdracht nog wat uitbreiden door ook te zoeeken naar een tiger 900, 885 of 955
  • Willekeurige scrambler. Als je op straat maar ook offroad wil kunnen rijden dan kun je op zoek gaan naar een motor die omgebouwd is tot scrambler. Je mist dan meestal het windscherm en de koffers maar on en offroad rijden moet er mee lukken. Zoek bijvoorbeeld naar een k100, R80, K75 of R1100. Je kunt ook nog zoeken naar de GS variant van de K75 of K100
  • BMW R1100 GS. Je kunt een oudere GS vinden, let er wel op dat je er dan een hebt met hoge kilometerstand en waarschijnlijk flink wat werk.

Als je in dit segment aan het shoppen bent dan hoef je niet een motor te verwachten die in heel goede staat is.

beste dualsport tot 5000 euro

Voor 5000 euro (of iets daar onder) kun je best leuke motoren kopen. Hier zien we ook de eerste BMW GS modellen en Honda Africa twins voorbij komen. Je kunt in deze categorie ook een wat nieuwere motor verwachten. Een zware motor uit 2006 kan best, evenals een wat lichter exemplaar tot 2015.

In deze prijs range kun je op zoek gaan naar:

  • Bmw F650. Het kleine broertje van de grote GS monsters. Je kunt een vrij nette vinden die 5-10 jaar oud is met relatief lage kilometerstand
  • Bmw R1150GS R1200GS. Een oudere GS van 10-20 jaar oud is zeker te vinden. Let wel op de kilometerstand. Veel bmw GS’en hebben heel wat kilometers er op zitten. Meestal zit je onder de 50.000 kilometer wel goed maar doe altijd een compressietest en laat de motor namijjken door een professional.
  • Triumph tiger. Zo ongeveer de hele triumph tiger range is te vinden voor minder dan 5000 euro. Als je een nieuwere motor wil kom je automatisch uit bij een wat kleinere motor. Een tiger 800 van 5-10 jaar oud is bijvoorbeeld prima te vinden. Wil je liever een wat zwaardere motor dan kun je kijken naar een 1050 van 8-15 jaar oud.
  • Honda africa twin. wat nieuwere africa twins koop je niet voor minder dan 5000 euro. Een mooie klassieker is echter wel te vinden. Voor minder dan 5000 euro koop je een 750cc exemplaar uit de jaren 90. Het voordeel is dat de prijzen van deze machines omhoog aan het gaan zijn.
  • KTM 950 Adventure. Een KTM voor minder dan 5000 euro, wie had dat gedacht. Als je gaat zoeken, let dan op de kilometerstand en het bouwjaar. Wat voor de BMW GS’en geld is hier ook zo. KTM adventure motoren zijn gemaakt om kilometers te vreten. Veel eigenaren hebben dat er ook mee gedaan
  • Suzuki V-strom. Als je een wat meer straat georienteerde motor zoekt kun je kijken naar een V-strom 1000 of kun je voor een wat nieuwere 650 shoppen. Je hebt voor 5000 euro al een exemplaar dat slechts 5 jaar oud is. Je kunt ook voor een exemplaar gaan dat wat ouder is maar een extreem lage kilometerstand heeft.

Wanneer je voor 5000 euro gaat shoppen dan kun je best even bij een dealer langs. Het wordt voor dit bedrag logischer om bij een dealer te kopen omdat je vaak een paar maanden garantie en een onderhoudsbeurt bij aflevering krijgt.

beste dualsport tot 10000 euro

Voor 10.000 euro kun je ongeveer alles kopen wat je wil, het zal alleen niet nieuw zijn en al wat kilometers gelopen hebben. Voor het geld koop je zeer complete, goed onderhouden motoren met vrij weinig kilometers. Vaak zijn ze wel enkele jaren oud.

Shop bijvoorbeeld voor:

  • Ktm 1190 Adventure (met 150pk)
  • Bmw R1200 GS, F800GS
  • Triumph tiger 1050 of 1200
  • Ducati multistrada 1200 of 950
  • Aprilia Caponord
  • Africa twin 1000

Shop je in de categorie tot 10.000 euro dan is het heel verstandig om bij verschillende dealers langs te gaan en je goed te laten adviseren. Ook loont het om op flink wat verschillende motoren te gaan rijden, zo kun je het verschil tussen de motoren goed ervaren. Door met verschillende dealers te gaan praten kom je er achter welke motor het best bij je past.

Alternatieven voor een allroad motor

Als je naar een allroad motor op zoek gaat dan zoek je waarschijnlijk een alleskunner. Er zijn meer alleskunners en vaak zien ze er ook nog wat beter uit.

Je zou bijvoorbeeld voor een scrambler kunnen kijken. Triumph maakt een mooie scrambler evenals ducati. Scramblers zijn offroad varianten van straat motoren. Je hebt dus de motor en het chassis van een straat motor maar wat meer offroad georienteerde banden en een langere veerweg.

Een sport tour motor is ook een goede optie. Deze motoren zijn niet geschikt om offroad mee te rijden maar zijn wel super comfortabel, snel en hebben vaak de mogelijkheid om een koffer mee te nemen. Een aardig voorbeeld is de BMW K1600GT of de nieuwe goldwing. Een Kawasaki 1400 GTR is een goede optie. De Z1000SX is een sportiever model die neigt naar een supersport motor. Voor sportief rijden is dit een perfecte optie, zeker als je de bergen in gaat.

Als je een motor puur koopt om een lange vakantie mee te gaan doen dan heb je meestal niet een allroad motor nodig. De beste motor om een trip mee te maken is degene die je hebt staan. Uiteindelijk kun je op iedere motor een trip maken. Laat het niet hebben van een specifiek model je dus niet tegenhouden.

Meer tips zoals deze? Volg ons op instagram

We plaatsen regelmatig tips, tricks en tutorials op instagram, zowel in de stories als in posts. Daarbij kun je meedoen met onze win acties en kun je uiteraard al je motorgerelateerde vragen sturen.